Berita Terkini

7 jam yang lalu: Laksanakan inisiatif untuk penjawat awam ikut masa, tanpa birokrasi - CUEPACS 7 jam yang lalu: PDRM nafi Jho Low dikeluarkan daripada senarai notis merah Interpol - Bukit Aman 8 jam yang lalu: AS boleh bekerja dengan sesiapa sahaja yang menang dalam PRU-15 Malaysia - Duta Besar 9 jam yang lalu: Bajet 2023: Digital Nasional Berhad akan perluas rangkaian 5G di seluruh negara 9 jam yang lalu: Bajet 2023: RM332 juta disediakan untuk wujudkan program latihan dan fasiliti sukan yang terbaik

IKUTI KAMI


Tak Peduli Diskaun, Ini Sebab Sebenar Kenapa Rakyat Malaysia Lebih Suka ‘Online Shopping’

Shopee Malaysia kongsi tinjauan berkenaan impak rakyat Malaysia terhadap ekonomi e-dagang tempatan.

Teknovasi Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 19 Aug 2022 12:00PM

Gambar hiasan

oleh

Zaidi Che

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

Satu tinjauan baharu yang dijalankan oleh Shopee Malaysia memperlihatkan impak rakyat Malaysia terhadap ekonomi e-dagang tempatan melalui corak pembelian dalam talian mereka.

Melibatkan 3,300 pembeli dan 2100 penjual dalam talian di seluruh negara, tinjauan ‘Celebrating the Heart of Malaysia on E-Commerce’ ini berlangsung dari 19 Julai hingga 17 Ogos 2022.

Dapatan tinjauan ini mendapati 45 peratus penjual mengesahkan mereka mampu menyara keluarga mereka, manakala 34 peratus pembeli mengatakan proses pembelian dalam talian sangat mudah.

Namun hanya 23 peratus pembeli menyokong produk buatan Malaysia sebagai produk dengan harga berpatutan dan berkualiti tinggi.

Ketua Pemasaran Shopee Malaysia, Kenneth Soh berkata tinjauan ini menekankan bagaimana penjual dalam talian tempatan berjaya menjamin sumber kewangan mereka.

Kenneth Soh
Kenneth Soh

“Ia penting bagi pemilik perniagaan untuk memahami trend pembeli di Malaysia yang mempunyai motif-motif lain semasa membeli-belah dalam talian.

“Penjual dapat mewujudkan perniagaan dan penglibatan ekonomi yang lebih tinggi dengan memadankan tawaran mereka dengan permintaan pembeli,” jelas Soh.

Dapatan tinjauan yang paling menarik ialah tidak semua pembeli tempatan mengutamakan tawaran diskaun dan baucar semasa membeli-belah dalam talian.

Sebanyak 43 peratus pembeli mengatakan mereka lebih menghargai aktiviti membeli-belah secara dalam talian kerana boleh membandingkan harga di saat ekonomi negara yang sedang menghadapi fasa inflasi.

Satu lagi dapatan tinjauan yang menarik ialah walaupun ekonomi pasca pandemik telah dibuka, sembilan daripada sepuluh pembeli di Malaysia masih gemar membeli-belah secara dalam talian.

Malah, tujuh daripada sepuluh pembeli mengaitkan aktiviti pembelian dalam talian ini sebagai aktiviti yang menenangkan fikiran.

42 peratus pembeli juga bersetuju faktor penghantaran barangan yang lebih pantas merupakan salah satu sebab utama mengapa mereka lebih gemar membeli belah dengan penjual tempatan.

Sayangnya, hanya 20 peratus pembeli yang ingin menyokong barangan buatan Malaysia demi memastikan ekonomi negara kekal berjalan rancak. - Getaran, 19 Ogos 2022

Berita Berkaitan

1

Ekonomi 1 bulan yang lalu

60 Peratus Pengguna Malaysia Membeli Barangan Tempatan Menjelang Hari Merdeka

2

Semasa 1 bulan yang lalu

Sindiket Penipuan Tawaran Kerja Tumpas, Warga Asing Antara 6 Diberkas

3

Refleksi 7 bulan yang lalu

Buletin Refleksi: 3 Berita Baik Untuk Semua

4

Kisah Kita 9 bulan yang lalu

Mencipta Mata Pencarian Menerusi Minat Berkebun

Sorotan

1

Harga Telur Tidak Naik Atau Apung, Kerajaan Jamin Jaga Keperluan Rakyat

2

Sarapan Terakhir Bersama UKK, Tuan Ibrahim Beri Bayangan Parlimen Hampir Dibubar?

3

‘Saya Tak Mengandung, Cuma Terlebih Makan’- Sharifah Sakinah 

Disyorkan untuk anda

Gaya 1 hari yang lalu

Ezurin Khyra Warnai Dunia Fesyen Lancar Skaf E For All

oleh Rahayu MN

Jelajah 18 jam yang lalu

'Moh Dogheh' Ke Jelajah AKM N.Sembilan Hari Ini Hingga Ahad