Berita Terkini

7 jam yang lalu: Iskandar Malaysia catat pelaburan komited terkumpul bernilai RM368 bilion 7 jam yang lalu: Tiada kompromi terhadap pihak beri rawatan gigi tanpa doktor bertauliah - Khairy 7 jam yang lalu: Pemulihan bekalan air di Kuantan capai 50 peratus - PAIP 7 jam yang lalu: KPDNHEP digesa ambil tindakan peniaga jual minyak masak melebihi harga siling 9 jam yang lalu: Timbalan Perdana Menteri Qatar adakan lawatan rasmi ke Malaysia bermula Khamis

IKUTI KAMI

Jelajah Pameran Dunia Galaksi Ke Terengganu

Program Singgah Sains yang diperkenalkan Pusat Sains Negara (PSN) pada tahun 2014 kini meneruskan jelajahnya ke Terengganu, dengan bahan pameran bertemakan 'Dunia Galaksi'.

Teknovasi Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 26 Jun 2022 7:09PM

Sebahagian pelajar sekolah mencuba membuat kapal terbang kertas pada Program Singgah Sains Terengganu 2022 di Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu (PSKT) - Gambar Bernama

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Ahmad Amzad Hashim berkata sebanyak sembilan set bahan pameran modular berkonsepkan fizik astronomi bernilai RM500,000, kini ditempatkan di Pusat Sains Kuala Terengganu (PSKT) untuk tempoh dua tahun akan datang.

“Program ini adalah salah satu inisiatif pembudayaan sains, teknologi dan inovasi (STI) oleh PSN, untuk mendekati masyarakat terutamanya golongan muda dan pelajar, bagi memupuk minat dan meningkatkan populariti bidang STI.

“Kementerian juga akan mempertimbangkan permintaan banyak pihak termasuk daripada Kerajaan Negeri Terengganu, untuk membawa program ini dalam skala lebih kecil ke kawasan luar bandar untuk memberi peluang sama kepada penduduk di kawasan tersebut,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Singgah Sains Terengganu 2022 di Kuala Terengganu hari ini.

Pameran Dunia Galaksi dilengkapi dengan persekitaran berinteraktif, bahan dan teks saintifik serta maklumat berbentuk grafik - Gambar Bernama

Pelbagai aktiviti menarik dan interaktif juga telah disusun bagi memupuk minat generasi muda terhadap bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) di PSKT, antaranya Pertandingan Dron, ‘Do It Yourself Science’, ‘STEM Challenge’ dan Sudut STEM.

Pameran Dunia Galaksi juga dilengkapi dengan persekitaran berinteraktif, bahan dan teks saintifik serta maklumat berbentuk grafik, agar pengunjung dapat memahami ilmu astronomi, fizik dan fenomena seperti fasa bulan, peredaran atmosfera, hukum Newton serta buruj dengan lebih berkesan. - Bernama

Isu Pada

4 Sebab Cat Kereta Mewah Mahal Dan Kelihatan Cantik

oleh Izwan Ramlan

Refleksi 15 jam yang lalu

Cipta Replika Daripada Bahan Terpakai Untuk Meriahkan Sambutan Bulan Kebangsaan

Biasanya pengunjung yang melalui kawasan lapang berdekatan Masjid Muhammadiah, Tasek, akan singgah dan mengambil gambar replika itu sebelum memuat naik gambar b...

Teknovasi 1 hari yang lalu

5 Sebab Utama Untuk Memiliki GoPro

GoPro adalah sebuah kamera yang kini digilai ramai dengan kecanggihan teknologi yang dipasangkan. Apakah ia berbaloi untuk dimiliki? Ketahui sebab utama anda pe...

oleh Izwan Ramlan

Jelajah 12 jam yang lalu

5 Lokasi ‘Glamping’ Terbaik Untuk ‘Staycation’!

oleh Zaidi Che