KUALA LUMPUR - Kementerian Digital mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati ketika menerima panggilan telefon daripada individu yang menyamar sebagai pegawai daripada kementerian itu.
Dalam perkongsian di akaun X, kementerian itu berkata, mereka tidak pernah mengarahkan mana-mana pegawai untuk menghubungi orang awam mengenai isu penipuan dalam talian dan salah guna nombor telefon.
"Kementerian Digital tidak pernah mengarahkan mana-mana pegawai Kementerian Digital untuk menghubungi orang awam berkenaan penipuan atas talian dan salah guna nombor telefon.
"Oleh itu, orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati dengan individu yang mendakwa mereka seorang 'pegawai Kementerian Digital' melalui panggilan telefon." katanya.
Sebelum ini, Kementerian Komunikasi dilaporkan turut berdepan masalah sama apabila berjaya mengesan identiti beberapa pegawai kanan kementerian itu disalahgunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi tujuan memperdayakan orang ramai.
Ia didedahkan oleh Timbalan Menteri Komunikasi, Teo Nie Ching dan berkata maklumat pegawai kementerian yang mudah diperolehi menerusi laman sesawang dijadikan samaran pihak sindiket melakukan penipuan.
Justeru, beliau menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati dan tidak mudah terjerat dengan penyamaran yang dilakukan.
Baru-baru ini, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa sejumlah 34,497 kes penipuan dalam talian membabitkan kerugian RM1.218 billion dilaporkan di seluruh negara tahun lalu.
Menurut Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah, berdasarkan statistik 2023, kes jenayah telekomunikasi seperti tipu peraduan khidmat pesanan ringkas (SMS), tipu penyamaran di talian dan tipu panggilan telefon merupakan antara kes tertinggi yang direkodkan dengan 10,348 kes membabitkan kerugian RM352.9 juta. - Getaran, 2 Mei 2024