Pelbagai cara sambutan dapat dilihat dalam kalangan syarikat-syarikat terkemuka dunia semasa sambutan Hari Bapa baru-baru ini.
Pengorbanan seorang bapa kadang-kadang tidak ditunjukkan secara langsung, namun percayalah, bapa adalah individu yang sangat menyayangi keluarganya.
Berbicara mengenai sambutan Hari Bapa, syarikat mainan global Mattel's Barbie tidak melepaskan peluang untuk bersama-sama meraikan hari penting ini dengan menghasilkan sebuah filem pendek.
Ia khas ditujukan kepada bapa-bapa dan bertujuan untuk memberi penghormatan kepada mereka yang telah berusaha keras untuk merealisasikan impian anak perempuan mereka.
Filem ini dihasilkan dengan kerjasama Mediabrands Content Studio (MBCS) Malaysia IPG dan telah dikeluarkan di halaman Facebook Barbie sebagai sebahagian daripada kempen #BarbieFather'sDay.
Menurut pengarah kreatif MBCS, Mandar Wairkar, filem ini diinspirasikan hasil pemerhatian terhadap individu yang bergelar bapa di Asia kerana mereka jarang menzahirkan perasaan mereka secara ekspresif.
Bagaimanapun, beliau yakin dengan kehidupan zaman ini, anak-anak lebih banyak mencari dan memberikan kasih sayang kepada ibu bapa masing-masing.
“Hari Bapa ini, kami ingin mengiktiraf bapa Asia yang memecahkan acuan peranan bapa dan menghantar mesej positif kepada anak-anak mereka setiap hari untuk memberi mereka kekuatan dan keyakinan diri dalam melakukan apa sahaja yang mereka mahukan,” tambahnya.
Filem pendek ini mengisahkan seorang bapa yang sanggup kelihatan segak dan kemas untuk menggembirakan anak perempuannya sebelum dia menepuk bahu anaknya itu yang sibuk bermain bersama anak patung Barbienya.
Anak perempuannya menoleh dengan pandangan hairan dan segera bertukar menjadi ceria dan teruja apabila melihat bapanya itu bertukar watak seterusnya menari di sekitar ruang tamu bersama bapanya.
Mesej yang ingin disampaikan di dalam filem tersebut ialah seorang bapa akan sanggup dan percaya bahawa mereka boleh menjadi apa sahaja demi anak-anaknya. Malah filem tersebut menggambarkan seorang bapa sebagai contoh yang positif dan meraikan semua bapa yang berusaha keras untuk membawa senyuman ke wajah anak mereka.
Slogan Barbie ‘You Can Be Anything’ nampaknya memberi inspirasi dan sentuhan yang menjadi dalam memberikan keyakinan serta keberanian kepada semua kanak-kanak di luar sana untuk keluar dan merealisasikan impian mereka.
Selain itu, kempen ini juga merangkumi penglibatan media sosial dengan hashtag #BarbieFathersDay, untuk ibu bapa dan anak-anak mereka berkongsi cara atau cerita mereka menyambut Hari Bapa.
Jadi Tahniah diucapkan kepada Barbie kerana berjaya melibatkan diri untuk Hari Bapa tahun ini dengan kreatif. Bukan patung edisi baharu atau pakaian, tetapi sebuah filem pendek yang pasti menyentuh hati anda.- Getaran, 24 Jun 2023