Peminat trak pikap tempatan cukup seronok dengan perkembangan dunia automotif negara.
Ini ialah kerana dalam tempoh sebulan ini, tiga jenama besar melancarkan model atau varian terkini untuk trak pikap mereka.
Bagi yang bercadang mahu membeli trak pikap baharu, memang boleh pening kepala kerana ada yang matanya berkenaan dengan trak A, tetapi hati pula mahukan prestasi dari trak B sementara badan pula dambakan keselesaan dari trak C.
Pening bukan?
Di sini kami ringkaskan ketiga-tiga trak pikap yang baharu dilancarkan.
Mitsubishi Triton Athlete
Athlete ialah varian sporti untuk trak pikap popular Triton.
Dari segi teknikal, tidak ada perbezaan ketara tetapi dari segi kosmetik - banyak!
Dari gril Dynamic Shield dengan warna hitam berkilat, skid plate hitam, tambahan 'garnishing' di bahagian bawah bampar hadapan agar nampak lebih agresif, flying sport bar yang kemas dan cantik, lampu hadapan dengan kemasan hitam di dalam serta bampar belakang warna hitam.
Ruang kabin menerima kemasan kulit dengan jahitan benang jingga pada stereng dan tombol gear. Buka sahaja pintu, besi alas penapak kaki sisi atau scuff plate.
Enjin kekal unit 2.4L turbo diesel MIVEC dengan blok aluminium, menghasilkan 181 PS dan 430 Nm melalui transmisi Super Select 4WD II.
Harga pula ialah RM141,500.
Nissan Navara
Untuk peminat Navara, facelift kali ini sudah seperti sebuah model yang baharu kerana kesemua varian mempunyai perubahan dari segi bentuk dan juga harga.
Bermula dari varian manual Single Cab sehingga ke varian tertinggi, Navar Pro-4X, rata-rata Nissan memang mahukan varian yang sesuai untuk semua kegunaan kerana ada enam yang boleh dipilih.
Dari bahagian luaran, perubahan diberikan kepada bahagian hadapan yang kini menampilkan gril besar ala reka bentuk trak US.
Varian-varian premium menerima lampu jenis Quad-LED bersekali dengan DRL juga dari LED dan lampu kabus LED.
Bahagian sisi menerima overfender yang nipis dan kemas serta roda-roda aloi rekaan terbaharu.
Varian Pro-4X menjadi hero kerana warna merah atu kelabu yang garang dan kemasan yang tidak dikromkan, tetapi dihitamkan.
Kesemua varian menggunakan enjin YD25 2.5L turbodiesel yang sama tetapi untuk manual, enjin ditala sederhana dan memberikan 163 PS dan 403 Nm. Transmisi ialah enam kelajuan manual.
Untuk varian-varian automatik, transmisi ialah automatik 7-kelajuan dengan mod manual sementara enjin yang sama ditala tinggi untuk menghamburkan 190 PS dan 450 Nm.
Sistem gantungan multilink belakang dikekalkan (kecuali Single Cab) tetapi dengan penggunaan pegas gegelung Dual Rate.
Electronic Locking Rear Differential juga sudah ada untuk menguncikan kedua-dua tayar belakang semasa offroad ekstrem.
Harga bermula dari serendah RM91,900 sehingga RM142,200.
Isuzu D-Max
Ada yang berfikir ini juga sebuah trak facelift tetapi tidak, D-Max kali ini ialah D-Max generasi ketiga yang sudah lebih setahun dilancarkan di pasaran luar.
Dari segi reka bentuk, lampu hadapan D-Max nampak lebih kepada sebuah Mustang. Gril yang garang, bampar yang agresif, bahagian sisi yang lebih seksi dan bampar belakang yang bersepadu dengan bahagian badan benar-benar membuatkan D-Max ini lebih menonjol dari trak-trak lain.
Dua jenis enjin turbodiesel diberikan - enjin RZ4E-TC 1.9L yang menghasilkan 150 PS dan 350 Nm serta enjin 4JJ3 3.0L dengan 190 PS dan 450 Nm.
Transmisi pula ialah 6-kelajuan manual atau 6-kelajuan automatik, dan semuanya adalah varian 4X4.
Peralatan keselamatan juga tinggi dan lengkap, dengan tujuh beg udara (Thailand cuma menerima enam beg udara sahaja).
Waranti ialah selama lima tahun atau 150,000 km, mana yang terdahulu tetapi jika anda membeli varian X-Terrain, iaitu varian paling tinggi dan paling ranggi, waranti menjadi tujuh tahun tanpa sebarang had perbatuan.
Harga ialah dari serendah RM85,599 sehingga RM141,938. - Getaran, 24 April 2021