KUALA LUMPUR - Bilangan subjek di sekolah rendah seharusnya dikurangkan bagi menepati konsep kurikulum bersepadu yang telah diperkenalkan sejak 1983.
Pakar Pendidikan, Dr Anuar Ahmad berkata, perkara itu boleh dilaksanakan dengan penggabungan subjek tertentu, contohnya Sejarah dan Sains ke dalam mata pelajaran Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.
Menurut beliau, asas pengetahuan Geografi, alam sekitar dan keselamatan jalan raya juga boleh disepadukn sebagai kandungan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) Bahasa Melayu atau Inggeris.
“Yang penting di peringkat sekolah rendah, memadai murid didedahkan dan tahu kandungan asas sejarah, sains atau yg lain melalui aktiviti pengajaran bahasa Melayu atau Inggeris.
“Temakan dan pelbagaikan isikandungan Bahasa Melayu. Ada fiksyen dan ada non-fiksyen. Murid boleh buat karangan atau membaca karangan 'Mat Kilau di Pahang', 'Rukunegara', 'Jalur Gemilang,'Raja Berperlembagaan' atau karangan bertajuk 'kemerdekaan Tanah Melayu', “ katanya.

Menerusi saranan sama Anuar berkata, perkara yang perlu ditekankan di peringkat sekolah rendah ialah kemahiran membaca-menulis dalam bahasa Melayu dan Inggeris serta mengira .
“Kandungan sejarah adalah 'alat belajar' atau bahan kandungan sahaja. Tak perlulah ada ujian tentang kandungan sejarah.
“Begitulah juga, boleh sahaja guna isikandungan sains untuk kemahiran menulis, membaca dan menutur dalam aktiviti mata pelajaran Bahasa Inggeris untuk sekolah rendah,” katanya.
Tegas beliau, pelajar kuga boleh menulis, membaca atau menutur tentang 'Bee Life Cycle', 'The solar system', 'Light and Sound' dan sebagainya dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.
“Murid-murid ada masa enam tahun untuk belajar sejarah atau sains dalam mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Susunlah topik yang sesuai mengikut tahun.
“Apa yang kita akan dapat dengan cadangan ini? Murid-murid akan mahir bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, mereka masih ada pengetahuan sejarah dan sains, malah tak ada lagi banyak subjek mereka perlu belajar untuk sekolah rendah,” katanya.
Jelas Anuar, pengurangan subjek sekolah rendah kepada hanya lima mata pelajaran juga membolehkan jumlah pelajar bagi setiap kelas dikecilkan.
“Sebab subjek sekolah rendah hanya lima, guru-guru boleh diagihkan supaya satu kelas akan ada 25 orang murid sahaja.
“Konsep kurikulum bersepadu sudah 40 tahun diwujudkan, ia masih relevan dan patut diteruskan. Kita memang sudah ada kaedahnya tanpa kos tambahan yang besar. Sebab itu memadailah lima mata pelajaran untuk sekolah rendah. Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Agama Islam, Moral (non -Muslim), Matematik dan Pendidikan Kesihatan dan Jasmani,” katanya. - Getaran, 23 Mei 2023