KUALA LUMPUR – Kerajaan belum membuat sebarang ketetapan agar semua pusat tahfiz awam dan swasta yang berdaftar di negara ini, perlu mempunyai modul berkaitan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET), bagi laluan kerjaya pelajar lepasan institusi pendidikan itu.
Menteri Sumber Manusia, V Sivakumar berkata, bagaimanapun penerapan modul berkaitan TVET kepada semua pelajar tahfiz dilihat sebagai tambah nilai yang amat signifikan, bagi membantu mereka merencana dan meluaskan skop kerjaya.
Justeru, katanya, Kementerian Sumber Manusia (KSM) melalui Majlis Pembangunan Kemahiran Kebangsaan (MPKK) sudah menubuhkan Jawatankuasa Kerja Pembangunan Tahfiz-TVET yang berperanan membantu dan menasihati institusi tahfiz, membabitkan usaha memperkasa kurikulum, bahan pengajaran dan pembelajaran, peningkatan kompetensi pegawai serta aspek persijilan.
“Jawatankuasa ini akan mengenal pasti keperluan semasa program TVET di institusi tahfiz, selain melihat keperluan pembangunan program baharu yang bersesuaian.
“Ia juga akan mengenal pasti inisiatif yang dapat memperluaskan akses pelajar tahfiz bagi mengikuti program TVET,” katanya.
Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan lisan dikemukakan Ahli Parlimen Parit Buntar, Mohd Misbahul Munir Masduki sempena penggal Dewan Rakyat mengenai adakah kerajaan akan meneruskan usaha menjadikan semua sekolah tahfiz awam dan swasta yang berdaftar, mempunyai modul TVET bagi tujuan laluan kerjaya kepada pelajarnya.
Sivakumar berkata, KSM melalui Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), turut bekerjasama dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ke arah memartabat dan melahirkan golongan huffaz berkualiti serta berkemahiran tinggi.
Katanya, usaha itu selaras dengan Dasar Pendidikan Tahfiz Negara (DPTN), iaitu membuka peluang luas kepada lepasan bidang tahfiz, penawaran kursus kemahiran kepada murid tahfiz dan meningkatkan kemahiran serta kebolehpasaran mereka.
“Bagi menggalakkan lagi penglibatan pelajar tahfiz dengan program TVET, kerjasama turut dijalinkan antara penyedia TVET bersama pusat tahfiz dalam melatih dan melengkapkan mereka dengan kemahiran bersesuaian.
“Kursus berbentuk jangka pendek banyak ditawarkan kepada pelajar tahfiz ini sebagai pendedahan, seterusnya membuka laluan kepada mereka untuk mendalami kemahiran diminati secara lebih berstruktur,” katanya. – Getaran, 3 Februari 2023