KUALA LUMPUR – Sebuah projek jutaan ringgit yang dibangunkan di antara persimpangan ikonik ibu negara menimbulkan persoalan, apabila gagal menepati objektif iaitu mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Dikenali sebagai Jejak Pahlawan dan dilancarkan pada 1 Mac oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Shahidan Kassim, ia merupakan sebahagian daripada projek mengindahkan semula Jejak Warisan 5 (HT5), bertujuan menonjolkan khazanah budaya dan sejarah Kuala Lumpur.
Semasa pelancaran, Shahidan berkata, Jejak Pahlawan akan menjadi tarikan dan menyemarakkan sektor pelancongan di kawasan itu. Ia juga dijangka membantu peniaga kecil tempatan.
Pada 2018, HT5 dilaporkan bakal menelan belanja RM26 juta dan siap pada tahun itu juga.
Bagaimanapun menurut Datuk Mahadi Che Ngah seperti dilaporkan Star Property, projek tersebut tertangguh kerana masalah dengan kontraktor asal.
Dilaporkan juga bahawa projek tersebut dimulakan pada 3 Februari 2016 dan dijadualkan siap pada 31 Januari 2017.
Ketika itu, Mahadi ialah Pengarah Eksekutif Pengurusan Projek Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Beliau kini menyandang portfolio Datuk Bandar.
Projek berkenaan mengguna pakai kawasan kosong di Bulatan Datuk Onn dan diubah kepada laluan kecil, yang sepatutnya memiliki bangku kecil, air pancut dan lorong menghala ke gerai penjaja di Dataran Merdeka, manakala sebuah lagi laluan pejalan kaki bawah tanah akan menghubungkan Jalan Raja Laut dan Jalan Sultan Salahuddin.
Bagaimanapun, rekaan projek itu meraih perhatian ramai, begitu juga lokasi sama ada ia mampu menarik kehadiran pelancong.
Bahagian paling membingungkan pada rekaan itu ialah jambatan besi yang menyeberangi laluan tersebut.
Menurut sumber, jambatan tersebut dibina untuk kenderaan bermotor, menghubungi Jalan Parlimen dan Jalan Tun Perak.
Siasatan oleh The Vibes mendapati, jambatan besi itu kini dilatari dengan rekaan dan pokok hiasan untuk kegunaan orang ramai.
Pemeriksaan lanjut mendapati hanya terdapat dua tangga besi di dalam laluan tersebut yang bersambung dengan jambatan tersebut.
Plan 3D projek menunjukkan bahawa laluan itu direka sebagai galeri jalanan.
Jambatan terbabit tidak termasuk dalam plan 3D projek terbabit.
Perlu diingat bahawa satu laluan konkrit, iaitu Jalan Kinabalu, dibina di atas Bulatan Dato Onn.
Laluan itu juga terdedah kepada banjir kerana asas binaannya menggunakan batu dan konkrit. - The Vibes, 25 September 2022