KUALA LUMPUR - Cadangan melupuskan kereta berusia 10 tahun di atas bukan sahaja belum bersedia dilaksanakan oleh rakyat, tetapi turut tidak relevan, khususnya dari aspek pembangunan infrastruktur.
Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr Law Teik Hua berkata, cadangan sekumpulan penyelidik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berhubung langkah untuk mengurangkan kesesakan jalan raya tersebut bukanlah sesuatu yang baharu.
Sebaliknya menurut beliau, ia sudah dilaksanakan di Jepun dan Singapura sejak sekian lama malah terbukti berkesan untuk menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya di negara tersebut.
“Bagaimanapun, bila bercakap dalam skop negara kita Malaysia, kita masih belum bersedia daripada pelbagai sudut untuk melaksanakan cadangan tersebut. Sebagai contoh, apa alternatif lain yang boleh ditawarkan kepada pemilik kereta lama.
“Jika di Jepun dan Singapura, mereka menyediakan sistem pengangkutan awam yang sangat efisien kepada rakyat namun kita masih belum mencapai ke tahap itu buat masa ini,” katanya kepada Getaran.
Beliau berkata, cadangan tersebut agak ‘tidak masuk akal’ buat masa ini memandangkan sistem pengangkutan awam Malaysia sebahagian besarnya tertumpu di kawasan bandar sahaja.
Menurut beliau lagi, pelaksanaan cadangan tersebut hanya akan menimbulkan lebih banyak isu kerana masyarakat masih tidak mempunyai pilihan lain jika terpaksa melupuskan kereta mereka.
“Jadi dalam isu ini, saya menyokong pendirian Menteri Pengangkutan (Datuk Seri Wee Ka Siong) bahawa cadangan tersebut belum sesuai untuk di laksanakan di Malaysia,” katanya.
Bagaimanapun, Teik Hua berkata, cadangan tersebut boleh dilaksanakan sebaik sahaja sistem pengangkutan awam di negara ini mencapai tahap terbaik, namun ia perlu dilakukan secara berperingkat.
“Ia boleh dilaksanakan apabila sistem pengangkutan awam sudah betul-betul efisien namun perlu dibuat secara berperingkat, sebagai contoh mulakan di Lembah Klang, Johor Bahru dan George Town, namun jika untuk melaksanakannya secara menyeluruh ia agak mustahil,” katanya.
Justeru, beliau menggesa kerajaan untuk meneruskan momentum pembangunan infrastruktur pengangkutan awam di negara bagi membolehkan cadangan tersebut dilaksanakan.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi Gerakan Pengguna Malaysia (GPM), Beninder Singh berpendapat, tiada keperluan untuk meletakkan sebarang tempoh pelupusan untuk kenderaan sebaliknya terpulang kepada pemilik dalam membuat keputusan.
Menurutnya, tempoh 10 tahun diberikan kumpulan pakar terbabit adalah sangat singkat sedangkan majoriti kereta seusia itu masih berada dalam keadaan baik, bahkan boleh menjangkau lebih 20 tahun jika dijaga rapi.
“Selain itu, untuk menggalakkan pemilikan kenderaan oleh individu, kerajaan telah membenarkan tempoh bayaran balik pinjaman sewa beli sehingga sembilan tahun. Maka tak logik kenderaan dilupuskan hanya setahun selepas habis pembayarannya.
“Sekiranya cadangan ini diterima, sudah tentu ia akan menyusahkan orang ramai kerana kenderaan merupakan satu aset isi rumah yang penting dan kerajaan tidak boleh memaksa pelupusannya disebabkan pengguna yang terkesan mungkin tak mampu lagi untuk memiliki kenderaan baharu.
“Kita sedia maklum bahawa harga kereta adalah mahal dan sentiasa meningkat, malah kos sara hidup juga sentiasa menaik,” tegasnya.
Beninder berkata, kerajaan tidak boleh memaksa pengguna melupuskan kenderaan mereka hanya untuk menggalakkan pembelian kereta tempatan atau mengurangkan kesesakan, sebaliknya orang ramai perlu digalakkan untuk menggunakan pengangkutan awam.
“Strategi kerajaan untuk jangka masa panjang seharusnya menggalakkan pengguna menggunakan pengangkutan awam dan menggurangkan kenderaan bukan sebaliknya (membeli kereta tempatan),” katanya. - Getaran, 21 Jun 2022