Berita Terkini

19 jam yang lalu: Kerajaan tidak pernah lantik mana-mana syarikat untuk mengeluarkan kad kepada individu bukan warganegara - Hamzah Zainudin 19 jam yang lalu: Polis tumpaskan sindiket penipuan kad data maklumat bukan warganegara yang didalangi presiden parti politik dari Sabah - Hamzah Zainudin 20 jam yang lalu: Malaysia antara negara catat kadar inflasi terendah iaitu kira-kira 2.8 peratus - Annuar Musa 20 jam yang lalu: MCMC diarah ambil tindakan terhadap penyebar berita tidak benar mengenai minyak masak kampit semalam - Annuar 20 jam yang lalu: Pembentukan Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi tekankan aspek penguatkuasaan, tindakan secara berterusan mengenai kenaikan harga barang - Annuar Musa

IKUTI KAMI


Lupus Kereta Tak Relevan, Tambah Baik Dahulu Pengangkutan Awam

Semasa Dikemaskini 1 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 21 Jun 2022 2:00PM

Gambar hiasan

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Cadangan melupuskan kereta berusia 10 tahun di atas bukan sahaja belum bersedia dilaksanakan oleh rakyat, tetapi turut tidak relevan, khususnya dari aspek pembangunan infrastruktur.

Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr Law Teik Hua berkata, cadangan sekumpulan penyelidik daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berhubung langkah untuk mengurangkan kesesakan jalan raya tersebut bukanlah sesuatu yang baharu.

Profesor Madya Dr Law Teik Hua
Profesor Madya Dr Law Teik Hua

Sebaliknya menurut beliau, ia sudah dilaksanakan di Jepun dan Singapura sejak sekian lama malah terbukti berkesan untuk menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya di negara tersebut.

“Bagaimanapun, bila bercakap dalam skop negara kita Malaysia, kita masih belum bersedia daripada pelbagai sudut untuk melaksanakan cadangan tersebut.  Sebagai contoh, apa alternatif lain yang boleh ditawarkan kepada pemilik kereta lama.

“Jika di Jepun dan Singapura, mereka menyediakan sistem pengangkutan awam yang sangat efisien kepada rakyat namun kita masih belum mencapai ke tahap itu buat masa ini,” katanya kepada Getaran.

Beliau berkata, cadangan tersebut agak ‘tidak masuk akal’ buat masa ini memandangkan sistem pengangkutan awam Malaysia sebahagian besarnya tertumpu di kawasan bandar sahaja.

Menurut beliau lagi, pelaksanaan cadangan tersebut hanya akan menimbulkan lebih banyak isu kerana masyarakat masih tidak mempunyai pilihan lain jika terpaksa melupuskan kereta mereka.

“Jadi dalam isu ini, saya menyokong pendirian Menteri Pengangkutan (Datuk Seri Wee Ka Siong) bahawa cadangan tersebut belum sesuai untuk di laksanakan di Malaysia,” katanya.

Bagaimanapun, Teik Hua berkata, cadangan tersebut boleh dilaksanakan sebaik sahaja sistem pengangkutan awam di negara ini mencapai tahap terbaik, namun ia perlu dilakukan secara berperingkat.

“Ia boleh dilaksanakan apabila sistem pengangkutan awam sudah betul-betul efisien namun perlu dibuat secara berperingkat, sebagai contoh mulakan di Lembah Klang, Johor Bahru dan George Town, namun jika untuk melaksanakannya secara menyeluruh ia agak mustahil,” katanya.

Justeru, beliau menggesa kerajaan untuk meneruskan momentum pembangunan infrastruktur pengangkutan awam di negara bagi membolehkan cadangan tersebut dilaksanakan.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Gerakan Pengguna Malaysia (GPM), Beninder Singh berpendapat, tiada keperluan untuk meletakkan sebarang tempoh pelupusan untuk kenderaan sebaliknya terpulang kepada pemilik dalam membuat keputusan.

Beninder Singh
Beninder Singh

Menurutnya, tempoh 10 tahun diberikan kumpulan pakar terbabit adalah sangat singkat sedangkan majoriti kereta seusia itu masih berada dalam keadaan baik, bahkan boleh menjangkau lebih 20 tahun jika dijaga rapi.

“Selain itu, untuk menggalakkan pemilikan kenderaan oleh individu, kerajaan telah membenarkan tempoh bayaran balik pinjaman sewa beli sehingga sembilan tahun. Maka tak logik kenderaan dilupuskan hanya setahun selepas habis pembayarannya.

“Sekiranya cadangan ini diterima, sudah tentu ia akan menyusahkan orang ramai kerana kenderaan merupakan satu aset isi rumah yang penting dan kerajaan tidak boleh memaksa pelupusannya disebabkan pengguna yang terkesan mungkin tak mampu lagi untuk memiliki kenderaan baharu.

“Kita sedia maklum bahawa harga kereta adalah mahal dan sentiasa meningkat, malah kos sara hidup juga sentiasa menaik,” tegasnya.

Beninder berkata, kerajaan tidak boleh memaksa pengguna melupuskan kenderaan mereka hanya untuk menggalakkan pembelian kereta tempatan atau mengurangkan kesesakan, sebaliknya orang ramai perlu digalakkan untuk menggunakan pengangkutan awam.

“Strategi kerajaan untuk jangka masa panjang seharusnya menggalakkan pengguna menggunakan pengangkutan awam dan menggurangkan kenderaan bukan sebaliknya (membeli kereta tempatan),” katanya. - Getaran, 21 Jun 2022

Berita Berkaitan

1

Semasa 1 minggu yang lalu

Lupus Kereta Usia Sedekad Terima Kecaman, Cadangan Tak Fikir Keadaan Rakyat

2

Semasa 11 bulan yang lalu

107,000 Pekerja Barisan Hadapan Sektor Pengangkutan Disasar Dapat Vaksin Sebelum Ogos

3

Semasa 1 tahun yang lalu

Stesen LRT Dibuka Seperti Biasa - Kementerian Pengangkutan

4

Semasa 1 tahun yang lalu

Ekzos Bising, Wee Ka Siong Terima Petisyen

Sorotan

1

PM Perlu Ketuai Sendiri Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi

2

Satu Malam Di Temasek, Peringatan Buat Diri Sendiri - Joe Flizzow 

3

Pemilihan Semula PKR: Hans Isaac Dahului Altimet Dengan 2 Undian

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

Tok Pa Nafi Dakwaan Zahid, Tuduhan Berniat Cemar Reputasi

oleh Sofian Baharom

Semasa 1 hari yang lalu

Kes Batu Puteh: Bantahan Lantikan Mohamed Apandi Sepatutnya Dibuat Awal

Politik 20 jam yang lalu

Majlis Pemulihan Negara Gagal, Tiba Masa Kerajaan Bubarkan - UMNO

oleh Sofian Baharom

Semasa 1 hari yang lalu

Sekretariat Isytihar Tuntutan 10 Perkara Kepada Kerajaan India

oleh Sofian Baharom