Saudara Pengarang,
Malaysia telah banyak melabur dalam projek pengangkutan seperti MRT, LRT, dan KTM Komuter tetapi ramai lagi rakyat Malaysia, terutamanya di Lembah Klang, masih tidak berpuas hati.
Walaupun wang rakyat berbilion dibelanjakan, ramai masih tidak menggunakan pengangkutan awam dan mereka tetap ragu-ragu terhadapnya kerana pelbagai faktor.
Cabaran utama ialah jarak antara rumah, stesen dan destinasi. Perkhidmatan bas penghubung yang terhad dan jadual bas yang tidak dapat diharapkan sering menyebabkan ramai pengguna berasa kecewa dan kadang-kadang terkandas.
Walaupun inisiatif seperti jambatan penyambung dan perkhidmatan penghubung khas boleh dipuji, ia tidak dapat menyelesaikan masalah ini.
Bulan lalu, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata kerajaan telah memperuntukkan RM50 juta untuk menangani isu penghubung pertama dan terakhir dalam pengangkutan awam. Namun, ia mungkin mungkin tidak mencukupi.
Walaubagaimanapun, ia merupakan satu permulaan dan peningkatan yang ketara untuk mencipta rangkaian pengangkutan awam nasional yang benar-benar berkesan.
Untuk menangani isu-isu ini, kita memerlukan pendekatan yang memenuhi keperluan pelbagai rakyat Malaysia.
Contohnya memperluaskan dan mengintegrasikan pengunaan van. Van menawarkan fleksibiliti dan ia boleh dipertimbangkan untuk diintegrasikan ke dalam rangkaian yang lebih besar. Ini mungkin dapat dijayakan melalui kerjasama dengan perkhidmatan seperti Grab atau MyTeksi kerana ia akan memastikan liputan yang lebih luas.
Kerajaan juga boleh mengalakkan pengunaan basikal dan e-bike, untuk perjalanan jarak dekat untuk ke stesen atau terminal.
Selain daripada ini, untuk kawasan pedalaman, kerajaan perlu bangunkan sistem pengangkutan yang responsif kepada permintaan rakyat.
Kerajaan juga perlu utamakan pejalan kaki dengan laluan berjalan yang selamat. Ini akan menggalakkan orangramai untuk berjalan kaki untuk akses kepada pengangkutan awam.
Kita juga dapat belajar dari konsep yang dibangunkan oleh sektor swasta. Contohnya model Edumetro di Subang. Projek pembangunan bercampur ini, merangkumi rumah kediaman, komersial, dan kolej pendidikan.
Pemaju projek ini bekerjasama untuk Kumpool yang memberi servis sama seperti e-hailing untuk penduduk di situ. Kumpool menawarkan perjalanan yang cepat dengan harga berpatutan dalam kawasan projek ini dan juga memberi sambungan kepada rangkaian LRT. Penyelesaian inovatif ini menunjukkan potensi kerjasama antara pemaju, sektor swasta, dan pihak berkuasa untuk mengurangkan jurang dalam pengangkutan awam ini.
Kita perlu menerima pendekatan yang komprehensif dan inklusif, serta belajar dari inisiatif yang berjaya seperti Edumetro. Ia adalah kunci untuk membuka potensi sebenar pengangkutan awam bagi semua rakyat Malaysia. Ini tidak hanya akan memberi manfaat kepada individu tetapi ia juga akan menyenangkan perjalanan harian mereka.
Mohd Fazli Adam
Subang Jaya