Berita Terkini

6 jam yang lalu: Tokoh Wartawan Negara 2014 Datuk Ahmad Rejal Arbee meninggal dunia awal pagi hari ini - isteri Allahyarham, Datin Noraini Shariff. 3 hari yang lalu: Pengerusi Eksekutif Kumpulan KK Supermart & Superstore Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Chai Kee Kan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam terhadap tuduhan sengaja melukakan perasaan orang Islam 6 hari yang lalu: KKM nasihatkan semua aktiviti di luar bilik darjah ditangguhkan sementara di semua lokasi yang merekodkan cuaca panas antara 35 hingga 37 darjah celsius 6 hari yang lalu: Pihak Ocean Infinity akan bentang kawasan pencarian baharu MH370 kepada MOT awal Mei - Loke 6 hari yang lalu: MAVCOM tambah 342 penerbangan domestik di seluruh negara untuk perjalanan antara 3 hingga 18 April - Loke

IKUTI KAMI


Pos Malaysia Nafi Berlaku Penghantaran Tertunggak

Semasa Dikemaskini 2 tahun yang lalu · Diterbitkan pada 24 Sep 2021 11:27AM

Terdapat rungutan daripada orang ramai mengenai kelewatan penghantaran surat namun dinafikan oleh Pos Malaysia kerana penghantaran barangan adalah berdasarkan sistem ‘masuk dulu, keluar dulu’ .

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Meskipun terdapat rungutan ramai, Pos Malaysia Bhd menafikan dakwaan ia dibebani penghantaran tertunggak yang menyebabkan barangan tidak dapat dikirim secepat mungkin. 

Menurut jurucakap Pos Malaysia, isu berkenaan tidak timbul kerana semua kiriman dilaksanakan menerusi sistem ‘masuk dulu, keluar dulu’ dan ia juga telah menggajikan lebih ramai pekerja supaya pengiriman barang lebih konsisten.

“Tiada kes penghantaran tertunggak. Jika kami terlalu sibuk akibat peningkatan jumlah barangan kiriman, sepertimana yang terjadi semasa ‘Jualan 9.9’, kami menggunakan sistem ‘masuk dulu, keluar dulu,” jelasnya kepada laman portal, The Vibes.

Penjelasan daripada Pos Malaysia itu adalah susulan rungutan orang ramai yang mendakwa mereka sudah jarang melihat kelibat posmen datang mengirim surat-surat di rumah mereka sejak pandemik COVID-19 bermula tahun lepas.

Ada juga yang bersunggut mengenai prestasi Pos Malaysia kerana masih belum mendapat majalah-majalah yang dilanggan dari luar negara dan naskah-naskah buku yang dibeli serta bil elektrik, air, kad kredit dan internet mengikut masa yang ditetapkan.

Hinggakan, kata mereka, disebabkan kelewatan berkenaan, ia menyebabkan risiko internet mereka telah dipotong tanpa notis.

Terdahulu, Pos Malaysia mengakui kelewatan penghantaran baru-baru ini dan mengaitkan prosedur operasi standard (SOP) sebagai antara sebab kerana ia berlaku.

“Sememangnya pandemik ini telah memberi pelbagai cabaran kepada kami dari segi peningkatan penghantaran yang mendadak sejak 18 bulan lalu dan juga kepada petugas barisan hadapan kami yang setiap hari berkerja demi masyarakat Malaysia.

“Bagaimanapun, jumlah penghantaran sudah semakin boleh diurus dan kadar penggunaan perkhidmatan kami sudah hampir kembali ke tahap sebelum pandemik berlaku,” kata Pos Malaysia dalam kenyataan tersebut. – The Vibes.

Sorotan

1

PNB Umum Pengagihan Pendapatan 5.25 Sen Bagi ASB 2 Dan 4.75 Sen Bagi ASM 

2

Mohd Na'im Jalani Pembedahan Kecil Buang Kelenjar Air Liur

3

Polis Tahan Lelaki Disyaki Abai Kanak-kanak  

4

Padang Bukan Faktor Penentu Kekalahan Malaysia Kepada Oman - Darren

5

Dasar Buku Negara Diteliti Semula - Fadhlina

6

Perdana Menteri Dijangka Hadir Majlis Iftar MADANI Anjuran JAKIM Esok

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 jam yang lalu

Ops Lebih Muatan: JPJ Keluar 126 Notis Saman, 13 Kenderaan Barangan Dikenakan Tindakan

Semasa 1 hari yang lalu

Bergelap Pula, Baru Nak Beli Baju Raya

oleh Wartawan Getaran

Pendidikan 1 hari yang lalu

Dasar Buku Negara Diteliti Semula - Fadhlina

Semasa 17 jam yang lalu

Hina Agama Hindu: Zamri Vinoth Harus Segera Dihukum - MIC

oleh Sophia Ahmad