“Panggung dapat 50 persen? Banyaknya ambil.”
Demikian satu daripada ratusan komen yang dilontarkan warganet sebaik sahaja pelakon dan penerbit Asmawi Ani (Mawi) mendedahkan realiti jumlah peratus yang perlu dibayar oleh penerbit untuk tayangan filem di setiap platform pempamer.
Bukan itu sahaja, jika penerbit berhajat untuk memanjangkan tempoh tayangan, mereka perlu akur dengan peratusan lebih banyak bakal diambil pihak pempamer.
Persoalannya, adakah 50 persen jumlah yang relevan untuk diberikan pihak panggung? Adakah ia jumlah yang signifikan atau adakah angka itu terlalu besar untuk ditanggung penerbit tempatan yang selalunya tidak mempunyai modal yang besar dalam menghasilkan sesebuah filem?
Kaji semula cas bayaran kepada pempamer
Presiden Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), Zed Zaidi beranggapan peratusan bayaran kepada pepamer perlulah dikurangkan untuk memastikan penerbit tempatan tidak dilihat seolah-olah dikerah untuk memberikan jumlah yang banyak kepada pihak panggung.
“Pendapat saya, jumlah 50 peratus pembayaran kepada pawagam itu perlu dikaji semula kerana jumlah itu agak besar. Tidak adil kepada para penerbit sedangkan ‘taikun’ di atas senang-senang memperoleh keuntungan dengan mengerah cas tersebut.
“Itu belum lagi cas tersembunyi yang akan semakin meningkat oleh pihak pempamer jika waktu tayangan dipanjangkan. Sebab itu filem tempatan kita tidak boleh nak bertahan.
“Memandangkan pihak pempamer akan berurusan dengan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) untuk mendapatkan lesen, jadi saya fikir, FINAS boleh campur tangan mengenai isu ini.
“Apa tindakan mereka kepada pempamer yang mengenakan cas yang tinggi kepada penerbit filem kita?” soalnya.
Bukan itu sahaja, turut bersetuju dengan cadangan itu ialah Datuk Freddie Fernandez daripada Persatuan Karyawan Malaysia yang merasakan pihak pempamer perlu mengurangkan cas peratusan memandangan pihak panggung tidak perlu menanggung kos kerugian seperti yang perlu dihadapi para penerbit filem.
“Saya juga berpendapat agar jumlah peratusan yang diberikan pempamer dikaji semula. 50 peratus sebenarnya terlalu banyak sedangkan mereka hanya menanggung kos operasi.
“Jika boleh dikurangkan, ia akan memberi kelebihan kepada penggiat seni tempatan kita untuk menghasilkan dan menayangkan filem mereka di pawagam,”tambahnya.
Bisnes tetap bisnes
Namun begitu, berbeza pula dengan penerbit dan pelakon Raja Azmi yang merasakan platform panggung wayang juga adalah sebuah entiti perniagaan yang berhak meletakkan polisi sesuai dengan target keuntungan mereka.
“Saya sokong sahaja pihak panggung ambil 50 persen daripada jumlah kutipan. Sekiranya sesebuah produksi ingin menghasilkan filem, mereka sepatutnya sudah bersedia dengan risiko yang perlu diambil. Cuma pihak panggung juga kenalah tolong mempromosikan filem-filem tempatan kita.
“Kita kena faham bahawa ini adalah perniagaan. Pihak panggung juga kena tanggung kerugian sekiranya mereka ingin menayangkan sesuatu filem.
“Bayangkan jika kapasiti satu panggung itu kena melebihi 100 orang, namun yang datang hanya 10 orang. Mereka sudah rugi di situ,” katanya.
Bercakap mengenai cas bayaran yang semakin tinggi jika sesuatu produksi ingin memanjangkan tempoh tayangan, Raja Azmi mendedahkan senario itu boleh berubah sekiranya sesuatu naskah itu berjaya memasuki carta box office.
“Memang panggung akan naikkan sedikit peratusan jika kita ingin menayangkan filem untuk minggu berikutnya. Bagi saya, itu pun masih berbaloi kerana sekurangnya- kurangnya filem kita masih ditayangkan.
“Namun begitu, situasi ini berbeza sekiranya filem anda memasuki carta box office. Pihak penerbit boleh berbincang dengan pihak pempamer untuk waktu tayangan dan peratusan yang diambil.
“Perbincangan boleh dilakukan. Mungkin berbanding 60 peratus yang diminta pihak pempamer, pihak penerbit boleh membuat permintaan untuk sekadar membayar 50 peratus daripada jumlah tersebut,”katanya.
Terdahulu, semasa filem Mat Kilau Kebangkitan Pahlawan mencatatkan jumlah kutipan yang semakin memberangsangkan setiap hari, penerbit dan pelakon Asmawi Ani mendedahkan jumlah peratusan cas yang perlu dibayar oleh penerbit tempatan jika ingin menayangkan sesuatu filem di panggung.
Video berdurasi kurang daripada tiga minit yang dimuat naik di laman Instagramnya itu telah mendapat perhatian khalayak dan dibincangkan secara meluas di laman sosial. Getaran, 5 Julai 2022