Berita Terkini

6 jam yang lalu: 5,551 kes baharu COVID-19 dilaporkan hari ini - KP Kesihatan 9 jam yang lalu: Perkembangan terbaharu kes Omicron akan diambil kira dalam SOP PRN Sarawak - Khairy 9 jam yang lalu: Pengembara yang tiba di KLIA dari negara berisiko tinggi akan dipakaikan peranti pengesanan sepanjang tempoh kuarantin - Khairy 9 jam yang lalu: Lapan kontak rapat kes Omicron akan menjalani ujian swab PCR hari ini - Khairy 10 jam yang lalu: Kes pertama varian Omicron dikesan di Malaysia pada 2 Disember melibatkan pengembara bukan warganegara dari Afrika Selatan - Khairy

IKUTI KAMI


KARYAWAN Gesa Penggiat Filem Dibayar 'Residual' Dan Royalti 

Cadangan telah dikemukakan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) supaya memperkenalkan peraturan baharu kepada stesen agar menghentikan kaedah 'outright buyout'.

Filem & TV Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 26 Oct 2021 9:46PM

Gambar: Free Malaysia Today

oleh

Ellyna Ali

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

Selama bertahun-tahun, penggiat filem tempatan termasuk pelakon, pengarah dan penerbit telah berjuang untuk menuntut royalti menerusi karya filem yang mereka jayakan atau hasilkan. Namun, ia sering menemui kegagalan. 

Untuk itu, Persatuan Karyawan Malaysia (KARYAWAN) telah mencadangkan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) supaya memperkenalkan peraturan baharu kepada  semua stesen supaya menghentikan  kaedah membuat 'outright buyout' dan menggantikannya dengan pembayaran 'residual' serta kutipan  royalti untuk hak cipta sesebuah karya atau rancangan bagi  tujuan  siaran.

Presiden KARYAWAN, Freddie Fernandez berkata, penggiat filem dan televisyen tempatan sebelum ini tidak pernah dibayar sebarang royalti atau bayaran residual untuk karya mereka yang ditayangkan di televisyen. 

“Mereka sentiasa dibayar secara 'one-off payment' sahaja dan tidak layak menerima apa-apa bayaran selepas itu walaupun karya mereka digunakan untuk berpuluh-puluh tahun selepas penerbitan asal. 

“Malah, ada pihak yang mengusahakan sesebuah terbitan tidak mendapat apa-apa bayaran langsung biarpun karya filem dan televisyen ditayangkan di negara luar,” katanya. 

Menurut Freddie lagi, contoh terbaik adalah karya dan filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang telah diterbitkan lebih 50 tahun dahulu.

‘Kebanyakan karya-karya ini telah melepasi had hak cipta dan telah menjadi karya dalam public domain selepas 50 tahun. 

“P. Ramlee dan  keluarganya bagaimanapun tidak mendapat apa-apa pembayaran selepas filem ini diterbitkan lebih 50 tahun dahulu.

“Beliau hanya dapat pembayaran asalnya atas peranannya dalam menghasilkan dan membintangi filem tersebut yang mana jumlahnya kecil sahaja. 

“Nasib yang sama juga dialami pelakon-pelakon seangkatan P. Ramlee  seperti Datuk Sarimah Ahmad yang membintangi beberapa filem arahan seniman agung tersebut.

 “Seniwati ini juga tidak mendapat apa-apa imbuhan atas tayangan berpuluh tahun di kaca televisyen selain pembayaran asal untuk berlakon dalam filem tersebut.

“Satu lagi contoh adalah rancangan yang ditayangkan lebih 30 tahun di kaca televisyen iaitu siri komedi 'Pi Mai Pi Mai Tang Tu'. Tiada sebarang pembayaran dibuat kepada penerbit atau pelakon yang terlibat dalam penerbitan itu selepas tayangan asalnya,” katanya. 

Filem P. Ramlee masih rancak ditayangkan di kaca televisyen
Filem P. Ramlee masih rancak ditayangkan di kaca televisyen

Oleh itu, kata Freddie, sudah tiba masanya dasar ini diubah untuk memastikan karyawan yang terlibat dalam sesebuah produksi diberi sedikit imbuhan apabila karya itu ditayangkan bertahun-tahun, berbanding berbanding dengan karya yang hanya disiarkankan sekali dua di kaca televisyen.

“Selain pembayaran residual itu, kita juga perlukan usaha untuk mengutip royalti apabila sesebuah karya visual atau filem ditayangkan atau ditunjuk di tempat awam untuk tontonan ramai, seperti restoran, hotel dan lain-lain” kata Freddie.

“Perkara ini telah berjaya dilakukan industri muzik menerusi beberapa CMO (Collective Management Organizations) yang mewakili pemegang hak. Bagaimanapun, bagi isi kandungan visual ia tidak pernah dilakukan.

“Memang benar perluasan penggunaan filem di tempat awam tidak begitu banyak jika dibandingkan dengan muzik. Namun, sudah nyata ada juga penayangan filem dan rancangan televisyen di tempat awam di mana ia boleh dijadikan sumber untuk menjalankan kutipan secara kolektif bagi mewakili semua penggiat filem” katanya.

Jelas Freddie lagi, kaedah membuat outright buyout untuk hak cipta sesebuah karya atau rancangan untuk tujuan  siaran perlu dihentikan di semua stesen televisyen. 

“Sebaliknya apa yang dibayar stesen itu merupakan hak siaran sahaja di mana ia harus dipersetujui bahawa stesen akan menyiarkan bahan itu.  Sebagai contoh,  dua kali dalam dua tahun sahaja. 

“Selepas dua tahun pertama ini apa-apa siaran ulangan yang dilakukan akan diberikan bayaran berlebihan.

“Bayaran ini akan dibahagikan sama rata antara tiga kumpulan iaitu pihak pertama iaitu penerbit yang keluarkan modal dan memegang hakcipta, pihak kedua; penulis skrip dan pengarah yang menghasilkan jalan cerita dan lakon layar manakala pihak ketiga; pelakon utama dan sokongan yang mempunyai dialog dalam karya tersebut,” katanya. 

Sambung Freddie lagi, sebuah badan kutipan royalti akan ditubuhkan sebagai syarikat berhad di mana semua penerbit, pengarah, penulis skrip dan pelakon akan diminta daftarkan diri mereka serta karya-karya mereka untuk tujuan bayaran royalti dan residual

“Mandat daripada semua penggiat filem diperlukan agar kerja-kerja kutipan dapat dilakukan dengan sempurna.

“FINAS boleh ditugaskan untuk menentukan supaya perjalanan badan ini dilakukan secara profesional dan mengikut etika serta syarat-syarat yang ditetapkan.

“Sebagai pengasas badan kutipan royalti bagi komposer dan penulis lirik iaitu MACP pada 1989, saya sendiri bersedia untuk membantu dalam proses penubuhan badan baharu ini yang akan mewakili penggiat filem yang karya mereka ditayangkan di tempat awam serta memantau penggunaan karya filem di televisyen untuk tujuan bayaran residual,” katanya. - Getaran, 26 Oktober 2021

Berita Berkaitan

1

Filem & TV 1 hari yang lalu

RM500,000 Serta Trofi Hadiah Buat Filem Terbaik FFM31 

2

Selebriti 2 hari yang lalu

Baru Buka Akaun Instagram, Gong Yoo Raih Setengah Juta Pengikut!

3

Filem & TV 4 hari yang lalu

Jadi Pelakon Kerana Karya, Bukan Demi Jumlah Pengikut Instagram

4

Filem & TV 4 hari yang lalu

7 Filem Tempatan, Luar Negara Tidak Lulus Tayangan

Sorotan

1

Yasmin Hani Dan Shahrin Razali Berpisah

2

Jerman Ambil Tindakan Keras Untuk Menangani Kenaikan Kes COVID-19

3

COVID-19: 150 Pelajar SSP, Cyberjaya Jadi Kontak Rapat Dipindah Ke IAB

4

Dari Segambut Ke New York: Grab Rai Penyenaraian Bersejarah

Disyorkan untuk anda

Selebriti 3 jam yang lalu

Yasmin Hani Dan Shahrin Razali Berpisah

oleh Helmi Anuar

Selebriti 5 jam yang lalu

Alyah Akur Berkongsi Suami, Masa Bersama Terhad

Meski jarang dapat habiskan masa bersama, Datin Alyah memahami keadaan suaminya, Datuk Ramli MS.

oleh Syarrizuan Abdul Rashid

Budaya 1 hari yang lalu

Macam Mana Nak Tahu Lukisan Itu Bernilai Jutaan Ringgit?

Wan Abdul Rahim Kamal yang juga merupakan seorang penasihat pasaran modal Islam dan pengumpul lukisan mendedahkan bahawa ada lukisan yang boleh dijadikan pelabu...

oleh Wafa Aula

Selebriti 10 jam yang lalu

Nora Selamat Bergelar Isteri Lagi

oleh Ellyna Ali