KUALA LUMPUR – Wang sudah dibayar, tetapi kereta tidak sampai ke tangan.
Itu nasib dialami seorang lelaki tempatan yang menjadi mangsa kes urusan jual beli kenderaan jenama Honda jenis HRV, membabitkan kerugian RM90,000.
Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Amihizam Abdul Shukor berkata, Bahagian Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Daerah Brickfields pada 12 Mei lalu menerima satu laporan polis daripada mangsa yanf berumur 36 tahun itu.
“Pengadu memaklumkan berurusan dengan satu lelaki tempatan (suspek) yang bekerja sebagai ejen jualan di satu daripada syarikat kenderaan terkemuka di Jalan Damansara, di sini pada 9 Januari tahun ini.
“Pada masa sama, pengadu sudah membuat bayaran tempahan berjumlah RM500 kepada suspek dan bayaran terbabit diserahkan kepada pihak syarikat,” katanya menerusi kenyataan di Facebook.

Beliau berkata, pada 29 April hingga 4 Mei lalu, pengadu mengatakan sudah membuat pembayaran secara tunai dan pindahan dalam talian ke nombor akaun syarikat, seperti diberikan suspek.
Namun, katanya, pada 11 Mei, mangsa menerima panggilan telefon daripada pengurus pusat pameran yang memaklumkan, pihak mereka masih belum menerima bayaran pendahuluan.
Mangsa juga dimaklumkan bahawa suspek tidak lagi bekerja dengan syarikat mereka.
“Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan,” katanya.
Amihizam berkata, pihak polis menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati dengan segala taktik penipuan jenayah scammer yang menyebabkan ramai mangsa terpedaya.
“Sebarang jenayah atau aktiviti yang mencurigakan boleh dimaklumkan kepada pihak berkuasa dengan menghubungi National Scam Response Centre (NSRC) di talian 997, Hotline Polis Brickfields (03-22979222), Hotline Polis Kuala Lumpur (03-21460584/0585) atau mana-mana balai polis berdekatan,” katanya.
Terdahulu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, masyarakat sekali lagi diingatkan supaya tidak mudah terperdaya dengan pelbagai taktik digunakan sindiket penipuan.
Katanya, masyarakat juga harus sentiasa berwaspada dengan perkara itu dan mengelak daripada memberikan sebarang maklumat, terutamanya perincian peribadi.
“Banyak kali kita dah jelaskan, macam-macam nasihat kita bagi, masih ada yang kena tipu juga, kadang tak tahu bagaimana lagi nak jelaskan,” katanya baru-baru ini. – Getaran, 21 Mei 2023