KUALA LUMPUR - Kerajaan digesa mewujudkan pusat sehenti bantuan mangsa penipuan melibatkan agensi penguatkuasaan dan pusat koordinasi anti-scammer dengan menjadikan Bank Negara Malaysia (BNM) sebagai ibu pejabat.
Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil berkata, langkah berkenaan diyakini mampu mengurangkan jumlah jenayah penipuan atau penyamaran identiti yang sehingga kini mengakibatkan kerugian sehingga RM660 juta.
Menurut beliau, kerajaan masih tidak mengambil tindakan proaktif dalam mengurangkan jumlah jenayah seumpama itu.
“Sehingga ke hari ini, kita masih belum melihat atau mendengar langkah-langkah kerajaan yang mampu mengurangkan jumlah kes scammer dalam negara kita.
“Sistem pengesahan perbankan dalam talian (online banking) perlu diubah, iaitu dari SMS TAC kepada sistem yang lebih selamat dan tepat, contohnya pengesahan berdasarkan peranti berdaftar dengan bank,” katanya hari ini.
Jelasnya, arahan perlu dikeluarkan kepada bank dan institusi kewangan lain agar melakukan pengesahan menerusi kaedah panggilan bagi transaksi yang melibatkan jumlah besar dan/atau berulang.
“Kerajaan perlu menimbangkan satu mekanisme pampasan seperti Dana Pemulihan (Recovery Fund) yang sedang diusahakan Monetary Authority of Singapore, agar mangsa scammer boleh menerima bantuan pampasan sebaik mungkin,” katanya.
Fahmi memberitahu, ini termasuk pindaan ke atas akta berkaitan, bagi menjamin atau menyediakan insuran dan pampasan bagi simpanan yang terkesan dengan jenayah scammer.
“Kerajaan juga diminta mengarahkan semua syarikat telekomunikasi membuat hebahan khidmat awam, menggunakan melalui panggilan telefon mirip skrip dan dialog scammer sebagai amaran kepada orang awam.
“Semua bank juga disarankan untuk meletakkan lampiran khas pada laporan tahunan masing-masing, mencakupi jumlah kes penipuan dan kecurian yang berlaku dalam sebarang transaksi kewangan atas talian termasuk e-wallet,” katanya.
Langkah itu jelas beliau, membolehkan pemegang taruh dan orang ramai tahu kedudukan sebenar dan membuat keputusan berkaitan simpanan mereka.
“Perbincangan juga perlu diadakan pada kadar segera dengan pengusaha platform digital media sosial yang paling kerap disalahguna oleh scammer untuk aktiviti jenayah mereka.
“Ini bagi mengambil langkah-langkah pantas menghalang platform-platform tersebut dari terus disalahgunakan,” katanya.
Mengulas lanjut Fahmi berkata, pihak berkuasa harus segera mendakwa individu terlibat dalam jenayah berkenaan.
“Ini termasuk mendapatkan kerjasama ASEAN dan Polis Antarabangsa (INTERPOL) bagi menahan dan mengekstradisi penjenayah tersebut sekiranya berpangkalan di luar negara.
“Saya amat berharap tujuh langkah ini dapat dilaksanakan segera bagi membantu memastikan duit simpanan rakyat kekal selamat dan kepercayaan mereka terhadap sistem perbankan dalam talian terus kukuh,” ujarnya. - Getaran 19 September.