KUALA LUMPUR - Kerajaan bertanggungjawab untuk meningkatkan kesedaran rakyat agar tidak terjerat dengan penipuan dalam talian atau ‘online scam’ yang semakin berleluasa.
Peguam, Syahredzan Johan berkata, kerajaan perlu menggerakkan kempen bersepadu cakna penipuan atas talian sebagai satu usaha memastikan masyarakat sedar dengan ancaman ‘scammer’ berkenaan.
“Yang paling penting adalah kesedaran umum mengenai penipuan atas talian ini. Ramai yang tertipu sebab mereka tidak sedar bahawa adanya penipuan seperti ini. Maka, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk meningkatkan kesedaran rakyat,” katanya ketika dihubungi Getaran.
Kumpulan Sokongan Mangsa-Mangsa Penipuan Kewangan Online sebelum ini menggesa kerajaan agar tidak membisu dan bertindak segera terhadap sindiket penipuan Touch ‘n Go eWallet yang semakin berleluasa.
Penasihatnya, Lee Chean Chung berkata, pemerhatian mendapati, akaun e-wallet mampu dibuka secara mudah dengan menggunakan identiti palsu.
Lebih membimbangkan jelasnya, wang itu juga boleh ‘dicarum’ ke dalam akaun palsu terbabit.
Mengulas lanjut, Syahredzan berkata, beliau menyedari terdapat beberapa pengumuman khidmat awam (public service announcement) tentang bahaya penipuan atas talian namun usaha tersebut perlu dipertingkat.
“Ia perlu dipertingkat menjadi satu kempen bersepadu yang melibatkan pelbagai pihak. Terangkan dan kemaskini maklumat mengenai bagaimana scammers ini beroperasi,” katanya lagi.
Sementara itu, seorang lagi peguam, Haniff Khatri Abdulla berkata, undang-undang berkaitan penipuan sedia ada termasuk di bawah Kanun Keseksaan serta Akta Komunikasi dan Multimedia dilihat sudah mencukupi.
Beliau berkata, undang-undang tersebut boleh diguna pakai oleh pihak berkuasa sekiranya mempunyai bukti yang mencukupi, ada penipuan telah berlaku.
“Orang yang jadi mangsa (penipuan) wajar mengambil langkah untuk membuat laporan (kepada pihak berkuasa). Tetapi sebaiknya sebelum dia ‘masuk’ mana-mana scam, dia sepatutnya memeriksa pihak berkenaan,” katanya.
Mengikut laporan, sejumlah 31,169 kes jenayah dalam talian direkodkan pada 2021 hingga 30 Jun lalu.
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), jenayah dalam talian itu merangkumi penipuan pembelian secara dalam talian, pinjaman tidak wujud, African scam atau love scam, ‘Macau scam’, pelaburan, ‘business email compromise’ dan tipu khidmat pesanan ringkas (SMS). - Getaran, 20 Ogos 2022