KUALA LUMPUR - Syarikat pembuat kapal, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) menjanjikan semua hak dan pendapatan masa depannya daripada kontrak Kapal Tempur Pesisir (LCS) bernilai RM9.13 bilion dengan kerajaan sebagai cagaran untuk mendapatkan pinjaman besar daripada sebuah bank swasta.
Demikian menurut dokumen Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dilihat The Vibes yang menyatakan butiran caj syarikat dengan institusi kewangan Affin Hwang Investment Bank Bhd pada Mac 2012.
Walaupun dokumen itu tidak menyatakan jumlah pinjaman yang diperolehi BNS atau tempoh matang bagi pinjaman, mereka mendedahkan bahawa "hartanah" yang terjejas bernilai RM5.965 bilion.
Caj syarikat ialah jaminan yang diberikan oleh firma ke atas sebahagian atau semua asetnya untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman atau pemiutang.
Pemberi pinjaman kemudiannya boleh mendapatkan semula pinjaman melalui hasil penjualan aset tersebut sekiranya berlaku kemungkiran.
Antara hartanah yang terjejas oleh caj itu ialah semua “hak semasa dan masa depan, hak milik, faedah dan kepentingan BNS dan semua hasil, kutipan, penghutang, pengekalan, pampasan, tuntutan dan wang lain” yang timbul daripada surat penerimaan (LoA), bertarikh 16 Disember 2011.
Perjanjian itu dipercayai berkaitan dengan projek LCS kerana pada tarikh sama, kerajaan melalui Kementerian Pertahanan, mengeluarkan LoA kepada BNS yang dilantik sebagai kontraktor utama projek itu.
Menurut dokumen yang dikongsikan dengan The Vibes oleh Boustead Heavy Industries Corporation Bhd, caj syarikat pada asalnya bernilai RM5.565 bilion sebelum dinaikkan pada 19 Mac 2019.
Kenaikan RM400 juta itu dikaitkan dengan ‘perjanjian tambahan mendapatkan kemudahan kredit pusingan di bawah prinsip syariah murabahah melalui pengaturan tawarruq" dalam dokumen berkenaan.
Sementara itu, dokumen SSM juga menyatakan bahawa Affin Hwang Investment Bank akan dapat mengawal mana-mana kontrak atau perjanjian lain yang telah dibuat atau dirancang untuk dimeterai BNS dengan Kementerian Pertahanan dan kerajaan jika syarikat tersebut gagal membayar pinjaman.
Caj itu dibuat pada 19 Mac 2012, kira-kira tiga bulan selepas kerajaan mengeluarkan LoA.
Selain caj bernilai RM5.965 bilion, empat caj lain turut direkodkan pada tarikh sama, dengan tiga caj bernilai RM5.965 bilion setiap satu manakala satu berjumlah RM50 juta.
Hartanah yang terjejas termasuk aset dan hasil “berkaitan dengan projek pembinaan/pembekalan enam kapal peronda generasi kedua dengan keupayaan tempur untuk Tentera Laut Diraja Malaysia”.
Ini berikutan dakwaan bahawa sejumlah besar RM6.08 bilion yang diberikan kerajaan kepada BNS untuk projek LCS sebaliknya digunakan untuk membayar balik hutang lapuk membabitkan projek Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) sebelum ini.
Pada Jumaat lalu, Ahli Parlimen Kota Raja, Mohamad Sabu mendakwa bahawa RM45 juta disalurkan untuk menyelamatkan Penang Shipbuilding and Construction-Naval Dockyard Sdn Bhd (PSC-ND), yang menerima kontrak NGPV pada 1998 sebelum ia dibeli Boustead Holdings Bhd pada 2005 dan dinamakan semula kepada BNS pada tahun berikutnya.
Mohamad merupakan menteri pertahanan dari Mei 2018 hingga Februari 2020.
Sebelum itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertanggungjawab di kementerian tersebut semasa kontrak LCS.
Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Datuk Ahmad Nazim Abdul Rahman juga mengesahkan bahawa wang daripada kontrak LCS digunakan untuk membayar hutang PSC-ND.
Pada tahun 2005, prosiding Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mendapati projek NGPV tidak diuruskan dengan baik oleh kontraktor dan Kementerian Pertahanan, manakala laporan ketua audit negara pada 2006 menyatakan terdapat banyak kelemahan dengan projek sehingga kepentingan kerajaan tidak dipelihara.
Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) yang dinyahklasifikasikan semalam, mendedahkan BNS mempunyai keupayaan dan prestasi kewangan yang lemah, dan dijangka berdepan isu serius dalam membayar pinjaman berjumlah hampir RM1 bilion. - The Vibes, 18 Ogos 2022