KUALA LUMPUR - Mantan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menganggap keputusan kerajaan untuk meneruskan projek Landasan Berkembar Lembah Klang Fasa 2 (KVDT2) melalui rundingan terus sebagai ‘pengesahan’ kepada usaha dilaksanakannya ketika beliau memegang jawatan itu.
Setiausaha Agung DAP itu berkata, ia kerana kerajaan bersetuju meneruskan projek berkenaan dengan Dhaya Maju LTAT (DM-LTAT) Sdn Bhd tanpa mengubah skop projek atau tempoh pelaksanaan, seperti dirundingkan Pakatan Harapan (PH).
“Di bawah pentadbiran PH, pada mulanya kami membatalkan projek itu, tetapi kemudian kami berunding semula dengan syarikat berkenaan dan menetapkan kos projek pada kadar lebih rendah, iaitu RM4.475 bilion.
“Kami tidak mempunyai pilihan, selain meneruskan projek itu kerana akan ada implikasi undang-undang jika kami membatalkan, memandangkan Surat Anugerah (LoA) sudah ditandatangani kerajaan Barisan Nasional (BN),” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Parti DAP di sini.
Justeru, beliau menjelaskan proses tender terbuka tidak mungkin dilakukan memandangkan kontrak itu sudah ditandatangani berdasarkan perjanjian rundingan terus.
Pada tahun 2020, Menteri Pengangkutan, Datuk Dr Ir Wee Ka Siong berkata, Kabinet bersetuju membuka semula tender untuk KVDT2 dengan membatalkan kontrak terdahulu melalui rundingan terus.
Ia berlaku selepas Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz mengeluarkan senarai 101 projek bernilai RM6.61 bilion yang diberikan melalui rundingan terus semasa pemerintahan PH, termasuk projek KVDT2.
“Ka Siong harus ‘menelan’ kata-katanya ketika kerajaan pada masa ini masih menjalankan perjanjian rundingan terus. Dia bercakap besar ketika itu...hanya untuk mendapatkan faedah politik,” kata Loke.
Ahli Parlimen Seremban itu juga mencabar Ka Siong dan Tengku Zafrul untuk berani menyenaraikan bilangan projek yang sudah mereka berikan melalui tender terbuka serta rundingan terus sepanjang tempoh menjadi menteri.
“Apa sahaja mereka katakan di Parlimen adalah ‘sampah’. Selain itu, memandangkan Ka Siong kelihatan seperti mahu menjadi ‘wira tender terbuka’, dia sepatutnya boleh menyenaraikan projeknya,” sindirnya.
Pada 2 Ogos lalu, dilaporkan bahawa kerajaan dan DM-LTAT Sdn Bhd, iaitu syarikat usaha sama antara Dhaya Maju Infrastructure (Asia) Sdn Bhd dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), sudah menyelesaikan tindakan undang-undang berhubung penamatan projek itu.
Mewakili kerajaan dan Ka Siong, Peguam Kanan Persekutuan, Asliza Ali memaklumkan kepada Mahkamah Persekutuan bahawa kerajaan menarik balik rayuannya berkaitan kes itu.
Pada 27 Oktober 2020, DM-LTAT memfailkan saman terhadap kerajaan, Ka Siong, Opus Consultants (M) Sdn Bhd dan Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) berhubung penamatan kontrak syarikat dalam projek itu.
Berdasarkan penyataan tuntutan, DM-LTAT antara lain mendakwa sehingga kini, notis rasmi penamatan masih belum dikeluarkan kepada syarikat itu dan pihaknya tidak mengetahui penamatan terbabit, sehingga ia diumumkan Ka Siong dalam kenyataan media.
Selain pampasan, DM-LTAT memohon pengisytiharan penamatan kontrak itu terbatal dan tidak sah. - The Vibes, 9 Ogos 2022