KUALA LUMPUR - Kementerian Pengangkutan sudah mengarahkan syarikat penerbangan menyelesaikan segera isu teknikal dihadapi penumpang, demi keselamatan dan keselesaan mereka.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, arahan itu turut dikeluarkan bagi memastikan teknikal kepada peraturan penerbangan awam dipatuhi, selepas pihaknya mengadakan rundingan dan siasatan berhubung beberapa isu berkaitan penumpang penerbangan yang diperkatakan di media sosial.
Katanya, kementerian itu juga sudah mengarahkan syarikat penerbangan untuk menyampaikan maklumat kepada penumpang bagi mengurangkan kesulitan dihadapi.
“Sejak beberapa hari lalu, MOT dan agensi berkaitan penerbangan, Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) sudah menerima serta menyiasat laporan penumpang di beberapa saluran, termasuk media sosial yang memberi maklum balas mengenai pengalaman mereka menggunakan perkhidmatan penerbangan.
“Kerajaan bersimpati dengan nasib menimpa mereka dan berusaha untuk menyelesaikan masalah ini dengan syarikat penerbangan,” katanya menerusi hantaran di Facebook hari ini.
Ka Siong berkata, kebanyakan aduan dibuat adalah berkait dengan trafik penumpang lebih tinggi daripada biasa semasa musim perayaan, sehingga syarikat penerbangan terpaksa menggunakan sepenuhnya pesawat untuk memenuhi permintaan.
Jelasnya, pesawat yang menghadapi masalah teknikal juga sudah ‘direhatkan’ daripada perkhidmatan untuk penyelenggaraan lebih teliti.
Pada masa sama, Ka Siong berkata, kementerian itu meminta orang ramai untuk kekal tenang dan terus memberi maklum balas terperinci kepada syarikat penerbangan bagi menyelesaikan sebarang isu operasi yang berlaku.
“Setakat 10 Mei 2022, semua aduan berkaitan penjadualan semula dan kelewatan penerbangan sudah dipulihkan.
“Kementerian Pengangkutan dan agensi di bawahnya akan terus memantau setiap perkhidmatan penerbangan untuk memastikan prosedur penyelenggaraan dan isu teknikal dipatuhi tanpa kompromi,” katanya.
Beliau berkata, pihak berkuasa sudah menegur pihak terlibat untuk memastikan pematuhan peraturan teknikal, ekonomi dan keselamatan, selain tidak akan teragak-agak mengambil tindakan terhadap pengendali yang gagal berbuat demikian.
“Adalah penting bagi syarikat penerbangan untuk menambahbaik saluran komunikasi di antara penumpang dan pelanggan bagi memastikan mereka menerima maklumat berhubung status penerbangan mereka,” katanya. – Getaran, 10 April 2022