KUALA LUMPUR - Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan diarah mempertingkatkan penguatkuasaan di bazar Ramadan bagi membolehkan pihaknya memberi respon segera berhubung sebarang aduan kes makanan tercemar.
Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, langkah itu bagi memastikan kebersihan makanan yang dijual dapat dipantau, sekali gus mengelakkan kes pencemaran.
Beliau turut meminta orang ramai sentiasa berwaspada terhadap makanan diniagakan penjual dan memeriksa keadaannya terlebih dahulu sebelum membeli.
“Saya juga meminta pengguna untuk membuat aduan sekiranya ada berlaku kes pencemaran makanan kepada pihak berkuasa.
“Laporkan segera perkara itu supaya pihak berkuasa, terutama yang bertanggungjawab menjaga bazar terbabit boleh ambil tindakan terhadap gerai tersebut.
“KKM (Kementerian Kesihatan) juga boleh turun ke lokasi untuk melaksanakan penguatkuasaan,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara First Ambulance Services Sdn Bhd dengan YTL Communication di sini, hari ini.
Jalinan kerjasama antara kedua syarikat itu bertujuan menyediakan perkhidmatan lebih baik menerusi servis 5G Smart Ambulance.
Ia bagi membolehkan fungsi baharu seperti telemetri pengimejan diagnostik jarak lebih jauh dan servis teleperubatan yang dikuasakan oleh realiti lanjutan dinikmati.
Mengulas lanjut, Khairy berkata, beliau sudah meminta Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan untuk mengeluarkan kenyataan membabitkan isu kes makanan tercemar.
Terdahulu, tular di media sosial beberapa kejadian pencemaran makanan yang dijual di bazar Ramadan termasuk di Putrajaya baru-baru ini. - Getaran, 15 April 2022