Berita Terkini

4 jam yang lalu: Penerbangan terus antara Kuala Lumpur-Tashkent mulai Julai ini 4 jam yang lalu: Peter Anthony tipu 4 individu termasuk Najib dapatkan kontrak di UMS - Hakim 4 jam yang lalu: Produk ‘Prime Kopi Pejuang 3 In 1’ boleh sebabkan pengambilan 'dos berlebihan' Tadalafil 4 jam yang lalu: Untung bersih suku pertama Petron Malaysia naik kepada RM106.4 juta 6 jam yang lalu: 'Health Alert monkeypox’ akan dilaksanakan menerusi aplikasi MySejahtera mulai esok - Khairy

IKUTI KAMI


PLUS Dikecam ‘Puji Diri Sendiri’ Bahawa RFID Terima Maklum Balas Menggalakkan

Semasa Dikemaskini 4 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 20 Jan 2022 2:00PM

Gambar fail

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Baru sahaja reda isu kesesakan trafik di plaza tol berikutan pelaksanaan sistem teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), PLUS Malaysia Berhad (PLUS) sekali lagi menerima kritikan hebat daripada netizen di media sosial, hari ini.

Perkara itu timbul selepas syarikat pemegang konsesi lebuh raya berkenaan ‘memuji diri sendiri’ dengan mendakwa sudah menerima maklum balas menggalakkan bagi hasil kutipan tol menggunakan RFID.

Rata-rata netizen terkilan dengan tindakan PLUS yang bukan sahaja tidak memohon maaf atas kesesakan trafik yang berlaku disebabkan RFID, namun kali ini dengan megah berbangga atas pencapaian ‘stiker’ tersebut yang sangat lemah.

“Puii, menyusahkan rakyat sahaja. Kenyataan acah-acah macam dia tolong rakyat,” kata Valan Tino.

“Ini betul-betul kenyataan ‘sampah’, sepatutnya bukan mereka (PLUS) berbangga, namun minta maaf kepada orang ramai dan segera pertingkatkan kualiti sistem RFID,” luah Shahir Zazar.

“Kalau begini, baik PLUS tak payah keluar kenyataan. Betul-betul tak membantu langsung sistem teknologi RFID ini. Bukan lebih menyenangkan, malah semakin menyusahkan pengguna,” kata Syasa Zahir di Facebook.

Semalam, PLUS menerusi Facebook memaklumkan, pihaknya menyambut baik maklum balas diterima daripada orang ramai berkenaan penggunaan RFID di plaza tol.

PLUS berkata, pihaknya secara proaktif sudah melaksanakan analisis data, selain pemantauan semasa dan kajian sebagai melakukan penambahbaikan bagi memastikan pelanggan mendapat pengalaman terbaik melalui RFID.

 

Pembayaran tol menggunakan sistem RFID yang telah dilaksanakan di seluruh rangkaian Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS)...

Posted by PLUS Malaysia on Tuesday, January 18, 2022

“Pada peringkat awal pelaksanaan sistem ini, pembantu khidmat pelanggan dan kakitangan teknikal PLUS bersiap siaga, terutama sekali di plaza tol yang kritikal dan pada waktu puncak.

“Ini dilakukan bagi membantu pelanggan yang menggunakan lorong RFID mencapai pengalaman perjalanan lebih baik,” katanya.

Dalam pada itu, sebahagian netizen mengharapkan agar PLUS melakukan pertimbangan menurunkan harga pelekat RFID.

Kata mereka, harga ditetapkan itu membebankan kerana tidak boleh dikongsi, sebaliknya setiap pelekat itu terhad untuk sebuah kenderaan sahaja.

“Kita mengharapkan agar kerajaan serius untuk turunkan harga pelekat RFID ini. Kalau RM35 untuk satu kereta, bayangkan bebanan mereka yang mempunyai ramai anak dan ada banyak kereta. Kan itu dah menyusahkan rakyat,” kata Halim Sunda.

“Satu benda PLUS kena ambil tahu dan dengar rintihan rakyat, tak semua pengguna tol memilik akses online banking (perbankan dalam talian) untuk tambah nilai. Jadi sekurang-kurangnya kekalkan penggunaan Touch N Go, tapi siapalah kami nak luahkan perasaan tak puas hati,” kata Azahari Mat Diah.

“Nak tanya kalau ada tiga kereta boleh pautkan RFID semua akaun ini di bawah satu akaun? Kalau pinjam kereta orang boleh ke kita guna RFID kereta orang tu tetapi penolakan nilai tol dicaj kepada akaun kita? Kalau tak boleh baik pakai TnG atau SmartTag lagi selamat dan tak perlukan aplikasi,” kata Dika Dhom secara sinis di Facebook.

Terdahulu, PLUS menjelaskan pihaknya mencatatkan kadar migrasi menggalakkan sebanyak 10 peratus untuk transaksi sistem RFID selepas ia dilaksanakan bermula 15 Januari lalu di seluruh Lebuhraya Utara-Selatan.

Sehubungan itu, syarikat konsesi berkenaan mengucapkan terima kasih kepada pelanggan yang ‘berhijrah’ ke RFID untuk membayar tol.

Menurut kenyataan PLUS, sekiranya pelekat RFID masih mempunyai isu pengesanan selepas ujian, Touch 'n Go akan menggantikan tag RFID secara percuma.

Katanya, pelanggan dialu-alukan untuk memberikan maklum balas berhubung sistem teknologi baharu itu melalui talian PLUSLine 1800-88-0000 dan chatbot PLUS, P.U.T.R.I melalui Aplikasi PLUS. - Getaran, 20 Januari 2022.

Berita Berkaitan

1

Selebriti 10 jam yang lalu

Aina Abdul Jawab Dakwaan Tiru Pakaian Rahib 

2

Semasa 1 bulan yang lalu

Elak Kesesakan, Sila Patuhi Waktu Perjalanan Balik Kampung

3

Politik 1 bulan yang lalu

Persoal Teguran Hasni, Mohd Puad Dikecam Netizen

4

Semasa 2 bulan yang lalu

Treler Habis Minyak Punca Lebuh Raya Kuala Kangsar-Changkat Jering Sesak

Sorotan

1

Zuraida Patut Lepaskan Kerusi Parlimen Ampang Juga - Fahmi Fadzil

2

Malaysia Airlines Mula Penerbangan Pertama Dari Kuala Lumpur Ke Doha

3

Letupan Bom Di Tak Bai: 3 Sukarelawan Polis Marin Cedera

Disyorkan untuk anda

Politik 6 jam yang lalu

Zuraida Mahu Parti Berbilang Kaum, BERSATU Tak Mampu Penuhi

oleh Amar Shah Mohsen

Politik 8 jam yang lalu

Sah! PBM Sudah Terima Borang Permohonan Zuraida

oleh Susan Albert

Semasa 1 hari yang lalu

Jangan Sorok Hasil Siasatan Kematian Pelajar UUM - Dr Maszlee

oleh Aiman Sadiq

Semasa 1 hari yang lalu

Kelewatan Baja Subsidi 'Merebak' Ke Perlis, Perak

oleh Rafisqi Radhi