Berita gembira kepada pengembara yang sering menggunakan penerbangan AirAsia dan AirAsia X. Kini anda boleh menambah senarai hidangan yang mesti dinikmati ketika berada di udara apabila penyedia perkhidmatan dalam penerbangan, Santan mula menjual Chendul Teochew Pulau Pinang dan Zus Coffee.
Kedua-dua hidangan ini telah dilancarkan baru-baru ini menerusi inisiatif, ‘The Next Big Thing’ yang dipaparkan dalam majalah penerbangan terbaharu yang ada di dalam semua penerbangan AirAsia.
Inisiatif ini bertujuan memperkukuhkan jenama tempatan dan barangan buatan Malaysia dalam kalangan penumpang penerbangan AirAsia dan Airasia X.
Chendul Teochew Pulau Pinang adalah satu sajian pencuci mulut yang popular dalam kalangan rakyat Malaysia dan keaslian rasanya sentiasa menjadi buruan ramai. Tetamu AirAsia kini dapat menikmati pencuci mulut istimewa ini pada harga RM10, di semua penerbangan AirAsia (AK).
“Kami bangga dapat bekerjasama dengan Chendul Teochew Pulau Pinang, satu nama yang penuh dengan warisan. Mengekalkan kualiti dan rasa asli yang sama pada ketinggian 35,000 kaki adalah tanggungjawab yang kami pikul dan kami berbesar hati untuk mengesahkan bahawa rasa hidangan di dalam penerbangan masih sama dengan yang dijual di Pulau Pinang,” ujar Pengurus Besar Santan, Catherine Goh.
Tambah Catherine lagi, inisiatif yang dibawakan oleh Santan ini membolehkan tetamu AirAsia dan AirAsia X untuk sama-sama menyatakan sokongan kepada perusahaan tempatan dalam penerbangan.
"Dedikasi kami melangkaui segalanya yang juga komited untuk menyediakan satu platform dalam mempamerkan kejayaan pelbagai jenis jenama tempatan, terutama ketika pengguna mula berminat untuk menyokong dan memilih jenama tempatan. Inisiatif ini menawarkan peluang kepada tetamu penerbangan untuk membeli belah dan pada masa yang sama menyokong pelbagai jenis jenama tempatan kita.
"Kami teruja untuk memperkenalkan rangkaian ‘wira tempatan’ yang dipilih dengan teliti. Setiap edisi majalah dalam penerbangan kami akan memperkenalkan perniagaan tempatan yang unik, menjanjikan satu pengalaman perjalanan yang indah untuk tetamu AirAsia," tambah beliau.
Selain Chendul Teochew Pulau Pinang dan Zus Coffee, jenama tempatan lain yang turut serta dalam promosi adalah:
Jovian: Kerjasama unik pereka terkenal Datuk Jovian Mandagie dengan AirAsia, menawarkan ciptaan fesyen eksklusif yang dijual dalam penerbangan, termasuk hijab bergaya, beg beli-belah pelbagai fungsi dan wangian mewah.
Petit Moi: Jenama yang menghasilkan produk pakaian kanak-kanak dan dewasa berkualiti tinggi yang menawarkan kemewahan dan keselesaan yang boleh diakses oleh semua.
Gigi: Jenama penjagaan gigi yang menawarkan produk 100 peratus vegan, produk bebas kekejaman yang dirumus dengan kebaikan semula jadi untuk faedah pergigian yang optimum.
Chuck's: Jenama kecantikan Malaysia dengan rangkaian produk yang memenangi anugerah buatan Korea, berfungsi sebagai barang keperluan penjagaan kulit untuk penggemar kecantikan.
The StreetPaw: Sebuah perusahaan sosial yang membantu haiwan yang tiada tempat tinggal dengan menjual makanan haiwan. 20 peratus daripada keuntungan disalurkan kepada agensi perlindungan haiwan.
Legendary Malaysia: Diinspirasikan oleh budaya dan warisan Malaysia, sebuah jenama yang mencipta wangian ikonik yang dicari di seluruh dunia.
JYNN's Malaysia: Jenama kesihatan dan kesejahteraan bertaraf antarabangsa yang memberi tumpuan kepada makanan suplemen untuk kesihatan dan kesejahteraan semua.
Owlet: Menawarkan rangkaian wangian premium yang boleh diakses oleh semua, menampilkan bauan yang menceritakan kisah keperibadian dan gaya unggul.
ASK Fragrance: Wangian yang dihasilkan oleh eksekutif kru kabin AirAsia yang sudah lama berkhidmat dan sangat popular di laman tiktok, Armand. Diinspirasikan oleh pakaian seragam AirAsia yang ikonik, reka bentuk botol wangian ini bercirikan pakaian seragam kru kabin AirAsia.
Empro: Sebuah syarikat terkemuka dalam industri kesihatan dan kecantikan, berdedikasi untuk meningkatkan kesejahteraan dan keyakinan individu melalui rangkaian penjagaan kulit, kosmetik, penjagaan kesihatan dan perkhidmatan sulaman.
Semua produk daripada jenama tempatan itu kini dijual di semua penerbangan AirAsia dan AirAsia X sehingga Mac 2024, sementara stok masih ada. – Getaran, 28 Disember 2023