Berita Terkini

2 jam yang lalu: Tokoh Wartawan Negara 2014 Datuk Ahmad Rejal Arbee meninggal dunia awal pagi hari ini - isteri Allahyarham, Datin Noraini Shariff. 2 hari yang lalu: Pengerusi Eksekutif Kumpulan KK Supermart & Superstore Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Chai Kee Kan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam terhadap tuduhan sengaja melukakan perasaan orang Islam 5 hari yang lalu: KKM nasihatkan semua aktiviti di luar bilik darjah ditangguhkan sementara di semua lokasi yang merekodkan cuaca panas antara 35 hingga 37 darjah celsius 6 hari yang lalu: Pihak Ocean Infinity akan bentang kawasan pencarian baharu MH370 kepada MOT awal Mei - Loke 6 hari yang lalu: MAVCOM tambah 342 penerbangan domestik di seluruh negara untuk perjalanan antara 3 hingga 18 April - Loke

IKUTI KAMI


Aiskrim Malaysia Tetap Jadi Pilihan, Bantu Usahawan Jana Pendapatan

Dibungkus dalam plastik berbentuk silinder, berwarna-warni dan pelbagai perisa, aiskrim Malaysia kekal menjadi pencuci mulut kegemaran dan pilihan warga Malaysia yang ‘tak lapok dek hujan tak lekang dek panas’.

Selera Dikemaskini 11 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 19 Apr 2023 6:19PM

Bagi usahawan aiskrim Malaysia, Nur Mala Amin, 36, perisa ‘magnum peanut’, ‘bluemint’ dan durian antara yang istimewa daripada 19 perisa ditawarkan dan mendapat permintaan tinggi daripada pelbagai lapisan masyarakat - Gambar Bernama

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Dibungkus dalam plastik berbentuk silinder, berwarna-warni dan pelbagai perisa, aiskrim Malaysia kekal menjadi pencuci mulut kegemaran dan pilihan warga Malaysia yang ‘tak lapok dek hujan tak lekang dek panas’.

Jika dulu hanya beberapa perisa seperti asam boi, jagung dan bandung ditawarkan, kini pelbagai perisa tambahan dengan campuran pelbagai bahan lain seperti vanila coklat, onde-onde gula melaka dan laici sakura turut menambat hati penggemar.

Bagi usahawan aiskrim Malaysia, Nur Mala Amin, 36, perisa ‘magnum peanut’, ‘bluemint’ dan durian antara yang istimewa daripada 19 perisa ditawarkan dan mendapat permintaan tinggi daripada pelbagai lapisan masyarakat.

“Tiga perisa istimewa ini dijual pada harga RM2.50 kerana kualiti bahan yang digunakan dan proses pembuatannya lebih rumit, namun terdapat sembilan perisa lain yang tidak kurang enaknya seperti ‘choki-choki’, sumi, teh hijau, laici, strawberi dan anggur yang masing-masing dijual pada harga RM1.50 dan RM1.00 sebatang. 

“Kebanyakan pelanggan tertarik untuk membeli aiskrim ini kerana teringat nostalgia zaman kanak-kanak. Walaupun terdapat pelbagai jenis aiskrim lain di pasaran, aiskrim Malaysia tetap mempunyai keistimewaan tersendiri,” katanya kepada Bernama.

Beroperasi dari rumah sejak 2017, Mala yang dibantu dua pekerjanya kekal menggunakan kaedah tradisional dalam menghasilkan lebih 100,000 batang aiskrim sebulan. 

“Peralatan yang digunakan juga masih sama seperti proses menghasilkan aiskrim Malaysia dahulu iaitu menggunakan jug dan corong untuk memasukkan adunan ke dalam beg plastik, dan proses paling rumit adalah mengikat plastik dalam menghasilkan saiz sama,” katanya yang mula berniaga aiskrim selepas perniagaan suaminya terjejas. 

Menerusi jenama Akak Aiskrim Malaysia, ibu anak tiga ini sudah boleh berbangga kerana mampu membuka sebuah kedai dan kiosk di Danau Kota, Setapak di sini pada 2019 hingga mampu menjana pendapatan lima angka. 

Seorang lagi usahawan, Nurul Wahida Rosli, 36, yang juga suri rumah turut menjadikan perniagaan aiskrim Malaysia sebagai sampingan bagi membantu suami menambah pendapatan keluarga. 

Bukan sahaja membantu menambah pendapatan, Nurul Wahida berkata perniagaan itu juga menyediakan masa bekerja lebih fleksibel bagi membolehkannya menumpukan perhatian kepada dua anak yang semakin membesar. 

Menurut Nurul Wahida walaupun terdapat pelbagai jenis aiskrim di pasaran, aiskrim Malaysia ternyata masih mendapat tempat kerana harganya yang murah, segar dan mudah dimakan tanpa mengira tempat.  

“Saya terima tempahan lebih 1,000 batang sebulan dan antara perisa yang  paling digemari kanak-kanak adalah ‘choki choki’, ‘rainbow’, ‘oreo’ dan milo.

“Orang dewasa pula lebih gemar memilih perisa bersifat masam manis seperti  asam boi lemon dan nanas,” katanya.

Nurul Wahida yang mengusahakan perniagaan itu bersama ibunya, turut berkongsi perbezaan permintaan aiskrim tersebut dahulu dan kini.

“Kalau dulu kanak-kanak yang akan datang ke rumah untuk beli, berbeza sekarang ibu bapa pula yang datang dan biasanya akan beli dalam kuantiti yang banyak,” katanya sambil menambah pembelian banyak dibuat untuk tempahan majlis. 

Sementara itu, penggemar pencuci mulut itu, Ahmad Nazrin Rosman, 22, berkata aiskrim Malaysia tetap menjadi pilihannya kerana tekstur dan kesegarannya yang dapat menghilangkan dahaga.

“Aiskrim lain kadang-kadang cepat muak dengan bahan terlampau berkrim, melekit dan manis,” katanya. - Bernama

Berita Berkaitan

1

Luar Negara 1 bulan yang lalu

Makanan Di Gaza Tidak Mencukupi - Agensi PBB

2

Jelajah 3 bulan yang lalu

Pasar Jalan Pasola Kembalikan Nostalgia Melayu Klasik

3

Video & Galeri 5 bulan yang lalu

Jom Makan-Makan Di Ipoh? Wajib Cuba 4 Restoran Ini!

4

TARA 6 bulan yang lalu

Resipi Berzaman Lahirkan Perpaduan

Sorotan

1

PNB Umum Pengagihan Pendapatan 5.25 Sen Bagi ASB 2 Dan 4.75 Sen Bagi ASM 

2

Mohd Na'im Jalani Pembedahan Kecil Buang Kelenjar Air Liur

3

Polis Tahan Lelaki Disyaki Abai Kanak-kanak  

4

Padang Bukan Faktor Penentu Kekalahan Malaysia Kepada Oman - Darren

5

Dasar Buku Negara Diteliti Semula - Fadhlina

6

Perdana Menteri Dijangka Hadir Majlis Iftar MADANI Anjuran JAKIM Esok

Disyorkan untuk anda

Selera 1 hari yang lalu

Ketupat Mohd Zaim, Tak Perlu Tunggu Hari Raya

Jelajah 16 jam yang lalu

Wau LED Hiasi Langit Malam Kampung Panchor 

oleh Rafisqi Radhi

Refleksi 1 hari yang lalu

Wanita Hari Ini, Mydin Bergabung Salur Bantuan Kepada Anggota Barisan Hadapan

Selain acara rewang di PPR Lembah Subang 2, Mydin juga mengagihkan 150 set bantuan Kotak MYDIN Prihatin yang bernilai sehingga RM60

oleh Rahayu MN

Jelajah 20 jam yang lalu

Lebih 10,000 Kad Raya Menghiasi Pusat Beli-Belah The Curve, Hidupkan Nostalgia Hari Raya

oleh Wartawan Gaya Hidup Getaran