Program Jom Cuti-Cuti Malaysia Roadshow Siri Kedua dilaksanakan bagi mempromosikan kawasan pelancongan domestik seterusnya dapat meningkatkan aktiviti pemasaran selepas industri pelancongan terjejas teruk akibat penularan COVID-19.
Ketua Pengarah Tourism Malaysia Datuk Zainuddin Abd Wahab berkata selaras dengan peralihan negara ke fasa endemik pelbagai penebusan diskaun, baucar dan rebat ditawarkan kepada pelancong oleh pengusaha produk, agensi pelancongan, hotel, taman tema dan syarikat pengangkutan di bawah Pelan Pemulihan Pelancongan 2022.
Beliau berkata selain Perak sebagai lokasi pertama, tujuh lokasi terpilih bagi program berkenaan iaitu AEON Mall Nilai, AEON Mall Bukit Tinggi, Klang; Blue Atrium, Sunway Pyramid; AEON Mall Shah Alam, AEON Mall Kota Bharu, AEON Mall Tebrau City dan AEON Mall Bandaraya Melaka dan akan berakhir pada November depan.
"Kita berharap dengan adanya program pameran dan jualan sebegini dapat meningkatkan lagi daya saing industri pelancongan domestik," katanya ketika ditemui pemberita selepas melancarkan program itu di AEON Mall Kinta City di sini hari ini.
Zainuddin berkata kawasan pelancongan seperti Melaka, Pulau Pinang, Langkawi, Port Dickson, Negeri Sembilan serta Desaru, Johor merupakan antara tempat yang paling ramai dikunjungi pelancong domestik apabila kadar penginapan hotel telah meningkat dengan begitu mendadak.
"Kebanyakan pelancong mengambil peluang dan kesempatan dengan berkunjung ke kawasan pelancongan popular kerana mahu menikmatik tawaran dan diskaun yang diberikan dan ia merupakan satu daripada usaha Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) untuk terus menggalakkan aktiviti pelancongan domestik," katanya.
Program yang berlangsung selama tiga hari yang bermula semalam melibatkan seramai 24 pemain industri antaranya Sunway Velocity Hotel, Farm In The City, Keretapi Tanah Melayu Berhad dan Khaimal Travel and Tours Borneo Sdn Bhd yang mengambil bahagian dengan menyediakan pelbagai pakej percutian pada harga tawaran yang menarik. - Bernama