KUALA LUMPUR - Program Jualan Agro MADANI yang dilancarkan pada 16 April lepas memberi penjimatan kepada 1.8 juta isi rumah golongan B40 dan M40.
Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) dalam kenyataannya memaklumkan sehingga 30 April lepas, sebanyak 424 program telah dianjurkan melibatkan 6,312 orang usahawan dengan nilai jualan RM9.35 juta.
“Bagi tahun 2023, KPKM menyasarkan pelaksanaan 900 program Jualan Agro MADANI di seluruh negara melibatkan seramai 13,000 orang usahawan, dengan sasaran nilai jualan berjumlah RM13.5 juta,” menurut kenyataan itu.
Program Jualan Agro MADANI yang diadakan di lokasi strategik dan terpilih merupakan penjenamaan semula kepada program Jualan Terus Dari Ladang, yang telah dilaksanakan oleh KPKM melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).
Program itu bertujuan untuk meningkatkan kebolehcapaian dan ketersediaan bagi pengguna mendapatkan bekalan produk segar terpilih pada kadar harga yang berpatutan, dengan penjimatan di antara 10 hingga 30 peratus lebih rendah berbanding harga pasaran setempat.
Produk-produk yang ditawarkan ialah produk segar sayur, buah, ayam, telur, ikan, daging, minyak masak, tepung, beras dan keperluan produk makanan asas terpilih.
Program Jualan Agro MADANI membuktikan keprihatinan Kerajaan Perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri dalam memastikan nasib golongan yang memerlukan sentiasa terpelihara dalam menghadapi cabaran kos sara hidup yang tinggi selaras dengan kerangka visi Malaysia MADANI. - Bernama