KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) merekodkan lebih RM121,448 kerugian membabitkan kes penipuan pembelian baju raya bagi tempoh lapan tahun, iaitu sejak 2014 hingga tahun lalu.
Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) PDRM, Datuk Seri Mohd Kamarudin Md Din, kes itu merangkumi sebanyak 29 kes dilaporkan.
Setakat Mac tahun ini pula, terdapat lima laporan diterima dengan kerugian bernilai RM13,500.
“Dalam isu ini, tidak dinafikan ‘scammer’ (penipu) mengambil peluang untuk menipu, terutama membabitkan pembelian secara dalam talian.
“Apa pun tawaran, peluang pekerjaan, program kerajaan atau bukan kerajaan yang berunsurkan penglibatan rakyat, ‘scammer’ akan sentiasa mengambil peluang untuk memperdaya mangsa,” katanya seperti dilaporkan Jabatan Penerangan Malaysia.
Beliau berkata, orang ramai dinasihatkan agar sentiasa berwaspada ketika membuat pembelian secara dalam talian.
“Mereka diminta untuk membuat semakan kepada pihak berkuasa jika mempunyai keraguan.
“Segera hubungi bank atau National Scam Response Center (NSRC) di talian 997 jika menyedari sudah menjadi mangsa penipuan dalam talian,” katanya.
Mohd Kamarudin berkata, orang ramai juga boleh membuat semakan akaun bank dan nombor telefon yang terbabit dengan jenayah penipuan di laman sesawang https://semakmule.rmp.gov.my.
“Layari akaun media sosial rasmi JSJK dan Cyber Crime Alert Royal Malaysia Police untuk maklumat terkini jenayah komersil,” katanya.
Menerusi perkongsian kitaran penipuan dilakukan ‘scammer’ seperti dipaparkan di Facebook PDRM, pihak terbabit akan mewujudkan halaman palsu di media sosial.
Kemudian, ‘scammer’ akan membuat iklan baju raya dengan tawaran harga promosi atau murah, sebelum individu tertarik dan membuat bayaran ke akaun perseorangan.
Selepas tempahan belum diterima daripada penjual, pembeli akan menghubungi ‘scammer’ dan dimaklumkan terdapat sekatan penghantaran tempahan atau parcel.
Pembeli kemudian diminta membuat bayaran tambahan dan dijanjikan pulangan wang selepas tempahan atau parcel diterima.
Ekoran mangsa menyedari ditipu, ‘scammer’ bertindak menyekat mangsa dan menukar identiti lain di media sosial. - Getaran, 13 April 2023