KUALA LUMPUR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) masih mengkaji cadangan untuk mewartakan lorong basikal di ibu negara berikutan kebimbangan yang dibangkitkan aktivis pengangkutan awam baru-baru ini.
Dalam satu kenyataan kepada The Vibes, DBKL berkata, lebih banyak kajian diperlukan untuk menguatkuasakan lorong biru secara sah kerana beberapa jalan yang terlibat perlu dikenal pasti mengikut kesesuaian.
“Memandangkan pewartaan itu mesti dibuat di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) dan peraturan lain yang berkaitan, perbincangan mesti dilakukan terlebih dahulu dengan Kementerian Pengangkutan (MOT) dan agensi lain seperti polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan JPJ),” katanya.
Sehingga lorong basikal yang ditetapkan diwartakan, tidak jelas sama ada pengguna jalan raya boleh menghadapi tindakan penguatkuasaan kerana menghalang atau menceroboh laluan berkenaan.
Isu itu dilaporkan oleh The Vibes awal bulan ini berikutan kenyataan kumpulan advokasi pengangkutan awam Transit Malaysia pada mesyuarat “Safer Streets” baru-baru ini.
Mesyuarat itu membincangkan, antara lain, bagaimana untuk meningkatkan kebolehcapaian di Kuala Lumpur melalui reka bentuk jalan dan penggunaan tanah yang lebih selamat.
Ia dianjurkan oleh Bike Commute KL, Global Designing Cities Initiative, Bloomberg Philanthropies Initiative for Global Road Safety dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).
Pada mesyuarat itu, ahli jawatankuasa pemandu Transit Malaysia, Zac Cheong membangkitkan kebimbangan mengenai teknikal lorong biru dan hijau masing-masing di Kuala Lumpur dan George Town.
“Khususnya, bagi warga Kuala Lumpur, ramai yang tidak sedar bahawa DBKL dan pihak berkuasa berkaitan masih belum mewartakan atau memasukkan lorong basikal dalam undang-undang kecil atau peraturan jalan raya,” katanya.
Sudah tentu timbul tanda tanya mengenai peruntukan di bawah undang-undang untuk majlis tempatan mengambil tindakan terhadap kenderaan yang diletakkan secara sembarangan, atau jika berlaku pencerobohan terhadap lorong basikal oleh kenderaan bermotor.
Lorong basikal, yang diperkenalkan secara berperingkat sebagai konsep perkongsian jalan di kawasan dalam bandar sejak 2015, menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan pemandu kereta dan penunggang motosikal.
Beberapa pemandu meluahkan rasa tidak puas hati dengan keputusan mengurangkan lebar lorong bagi menampung ruang untuk penunggang basikal di sebelah kiri jalan.
“Adalah penting majlis tempatan menyelesaikan perkara ini secepat mungkin demi keselamatan di jalan raya, akses dan penguatkuasaan,” katanya.
The Vibes juga sedang mendapatkan penjelasan daripada Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) mengenai status lorong hijau di negeri itu. - The Vibes, 15 Disember 2022