KUALA LUMPUR -Dengan tarikh mengundi untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) semakin hampir, nampaknya sekumpulan individu prihatin telah mengambil tanggungjawab untuk mendidik orang ramai mengenai perincian politik dengan mendedahkan pembelian boros ahli politik.
Sekali pandang, voteordie.shop mungkin kelihatan seperti laman web berbaur sindiran yang diwujudkan untuk menimbulkan kemarahan terhadap tanda harga yang dilampirkan pada aksesori dan pakaian mewah dipakai tokoh dari kedua-dua belah jurang politik.
Bagaimanapun sebaik melihat secara dekat, laman web itu, yang penciptanya masih tidak diketahui sehingga berita ini ditulis, cuba menyebarkan maklumat mengenai PRU-15 dan keperluan rakyat untuk keluar mengundi.
Antara barangan yang dipaparkan di laman web itu sebagai untuk dijual termasuklah jam tangan Richard Mille RM033 Extra Thin seperti yang didakwa dipakai Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, bernilai RM423,150.
Malah ia turut memaparkan jam tangan Aquaracer CAF101A yang kelihatan di pergelangan tangan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim berharga RM6,806.
Barangan paling mahal yang disenaraikan di laman web itu ialah jam tangan Felipe Massa Rose Gold bernilai RM1 juta, didakwa dipakai oleh penyandang Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa.
Penerangan pada produk itu mengecam tanda harga barangan terbabit sebagai "lebih daripada dua kali ganda jumlah anggaran purata rakyat Malaysia perlu bersara dengan selesa".
Barangan lain, seperti kasut Carlo Como En Cuir Alligator yang didakwa digayakan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi, menampilkan ilustrasi sarkastik yang sama mengenainya seperti “Kasut tahan lasak melindungi pemakai daripada kecederaan semasa berjalan di sekeliling rakyat.”
Mereka yang berminat untuk membeli barangan ikonik itu sebaliknya akan diarahkan ke paparan tentang jenama itu, yang dipanggil voteordié, bertujuan untuk "menyerlahkan hanya sebahagian daripada kekayaan besar yang dikumpul oleh elit politik di Malaysia" selama ini.
Sambil menggesa rakyat menggunakan undi mereka, laman web itu juga mempersoalkan sama ada negara boleh "diwakili dengan tepat oleh ahli politik yang berlagak mengayakan barang kemas dan pakaian bernilai lebih daripada apa yang kebanyakan rakyat Malaysia akan lihat sepanjang hayat mereka".
Dalam usaha yang menekankan "Undi atau Mati!", kempen yang dilancarkan oleh pemuzik Sean 'Diddy' Combs untuk Pilihan Raya Presiden 2020 di Amerika Syarikat (AS), voteordie.shop dipenuhi dengan pautan ke siaran media sosial bermaklumat politik.
Pautan itu, tersenarai secara senyap-senyap di halaman soalan lazimnya dengan mengemukakan soalan yang akan ditujukan kepada penjual pakaian sebenar, memaparkan kandungan dalam talian daripada artis grafik popular dan satira politik, Mohd Fahmi Reza Mohd Zarin, platform dalam talian Wiki Impact dan stesen radio BFM.
Di bawah bahagian berlabel "Apa gunanya membuat pembelian? Tidak bolehkah saya hanya tinggal di rumah dan tidak mengambil bahagian?”, laman web itu berkongsi artikel oleh portal berita dan orang ramai yang menjelaskan mengapa mereka akan keluar mengundi.
Rakyat Malaysia akan keluar mengundi pada Sabtu ini. – The Vibes, 16 November 2022