KUALA LUMPUR - Beberapa perincian dalam Laporan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) melibatkan skandal kapal tempur pesisir (LCS) yang sudah dinyahklasifikasi didapati telah dipadamkan.
Perkara tersebut dimaklumkan oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kanan (Kewangan dan Pembangunan) di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Sollehuddin Alyubi Zakaria menerusi satu notis yang dihantar kepada Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali.
Menurut beliau, perincian tersebut dipadam selepas dinasihatkan oleh Pejabat Peguam Negara.
“Ia melibatkan perenggan 2.39.1, 2.39.2, 2.39.4, and tables 9, 10, 11 and 18,” katanya.
Antara yang dipadam ialah nama ahli lembaga pengarah dan pemegang taruh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), status pinjaman BNS setakat Mei 2019 dan terma pinjaman serta maklumat berkenaan Perstim Industries Sdn Bhd.
Jawatankuasa berkenaan menerusi laporan terbabit mencadangkan dua perkara, sama ada meneruskan atau membatalkan keseluruhan projek terbabit.
Jika ia diteruskan cadang jawatankuasa itu, BNS perlu menyediakan rekaan terperinci dan Kementerian Pertahanan harus menyediakan tarikh akhir yang jelas secara bertulis.
Jawatankuasa terbabit juga mencadangkan, kerajaan mengekalkan kawalan ketat ke atas bayaran kepada BNS bagi memastikan ia hanya digunakan untuk projek tersebut.
Pada masa sama, kerajaan juga perlu menguatkuasakan ganti rugi tertentu atau pampasan awal atas kemungkinan kerugian yang diakibatkan oleh perlanggaran kontrak terhadap BNS bagi setiap LCS.
Bagaimanapun jawatankuasa itu berkata, kerajaan diminta menimbangkan beberapa perkara jika mahu membatalkan projek berkenaan. Setakat ini, kerajaan telah membelanjakan RM5.94 bilion untuk kesemua enam LCS, dengan harga siling RM9 bilion.
Baki RM3.188 bilion itu tidak mencukupi untuk menampung sisa projek kerana pencapaian fizikal keenam-enam kapal masih berbaki 63.25 hingga 100 peratus.
Berdasarkan rekod pada 31 Mei 2019, BNS juga berdepan masalah kewangan dan syarikat itu berhutang RM956.89 juta dengan institusi kewangan dan RM801.11 juta lagi dengan pembekal peralatan.
Melantik kontraktor baharu sambil menggunakan kemudahan BNS untuk menyempurnakan keseluruhan pembinaan kapal juga akan meningkatkan kos projek dan tidak memberikan manfaat kepda kerajaan, kata laporan itu.
“Jawatankuasa berpandangan, kerajaan perlu menimbangkan pilihan pertama (meneruskan projek). Bagaimanapun, jawatankuasa terlibat mencadangkan Kementerian Pertahanan membentangkan semua penemuan, implikasi kewangan ke atas kerajaan serta hala tuju projek kepada kerajaan pada kadar segera, dan membuat keputusan tepat berhubung pembinaan keenam-enam kapal,” kata laporan itu lagi.
Sebagai kesimpulan, laporan terbabit mendapati pengurusan kontrak perbekalan oleh kementerian adalah lemah dan sebahagian daripada klausa kontrak tidak menjaga kepentingan kerajaan atau mengambil kira peraturan dan prosedur yang sedang berkuat kuasa.
“Syarikat BNS juga didapati mempunyai kelemahan dari aspek pengurusan dan kekangan kewangan yang amat kritikal.
“Kelemahan klausa kontrak dan syarikat BNS telah menjurus kepada kelewatan pelaksanaan pembinaan enam kapal LCS tersebut,” katanya.
Laporan itu juga membayangkan, ada penglibatan pentadbir sebelum kontrak ditandatangani, yang membawa kepada perubahan rekaan kapal di bawah Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). – The Vibes, 17 Ogos 2022