KUALA LUMPUR - Selepas beberapa hari skandal kapal tempur pesisir pantai (LCS) heboh diperkatakan, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Datuk Ahmad Nazim Abd Rahman akhirnya bersuara mengenai perkara itu.
Ahmad Nazim menjelaskan, kerajaan membelanjakan RM6 bilion untuk membeli hampir kesemua peralatan yang diperlukan untuk membina enam kapal LCS itu kerana ‘bulk order’ atau pesanan pukal lebih murah berbanding pembelian secara berperingkat.
Menurut beliau, sebahagian besar perbelanjaan adalah untuk reka bentuk asas dan reka bentuk terperinci yang dibuat Naval Group di Perancis, dengan perkembangan gerak kerja semasa adalah sekitar 55 peratus.
Ahmad Nazim yang mula menerajui LTAT 15 Jun tahun lalu turut mempertahankan kos pembinaan LCS itu dengan membandingkan perbelanjaan dikeluarkan Mesir, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Amerika Syarikat (AS) untuk tujuan tersebut.
“RM9 bilion untuk enam kapal di bawah kontrak asal bermakna, harga satu kapal lebih kurang RM1.5 bilion.
“Mesir membelanjakan hampir RM1.9 bilion untuk satu kapal LCS mereka yang dibuat di Perancis. UAE juga belanja hampir RM1.9 bilion (untuk) satu LCS. US membina LCS mereka pada harga RM2.4 bilion sebiji sebab lebih canggih,” katanya menerusi satu hantaran di Facebook.
LCS 1. Saya terlibat secara langsung dalam menggubal pelan pemulihan projek LCS bersama-sama MINDEF dan TLDM baru-baru...
Posted by Nazim Rahman on Tuesday, August 9, 2022
Tegas beliau, Boustead Holding Bhd terpaksa mengambil alih PSC-Naval Dockyard Sdn Bhd selepas kegagalan projek penswastaan pembinaan kapal Tentera Laut, sekali gus menyaksikan syarikat itu turut menanggung hutang bank yang besar.
Tambahnya, sebahagian daripada wang LCS terpaksa digunakan untuk membayar hutang lapuk PSC dan maklumat itu turut dinyatakan dalam laporan Jawatankuasa Kira-Kira (PAC).
Bagaimanapun Ahmad Nazim berkata, projek ini terhenti pada 2019 atas pelbagai faktor tetapi diputuskan untuk disambung semula oleh kerajaan pada 22 April berdasarkan opsyen paling murah.
“Keputusan ini dibuat dengan mengambil kira tiga opsyen. Ia mencakupi pelan penstrukturan semula Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) yang diteliti kerajaan di pelbagai peringkat, termasuk Jawatankuasa Kabinet yang mengambil masa selama lapan bulan.
“Projek ini turut membuka peluang kerja teknikal dan kejuruteraan kepada hampir 3000 jurutera, lebih 400 vendor tempatan dalam pelbagai bidang dengan nilai projek lebih RM4 bilion dan ribuan lagi pekerjaan,” katanya.
Dalam masa sama, beliau memaklumkan turut terlibat secara langsung dalam menggubal pelan pemulihan projek LCS bersama Kementerian Pertahanan (MINDEF) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) baru-baru ini.
“Saya sudah berkali-kali turun ke Lumut Shipyard yang terletak di dalam pangkalan TLDM dan melawat projek LCS. Saya boleh sahkan pembinaan fizikal kapal memang sedang berlangsung.
“Kalau naik bot ke Pangkor pun boleh nampak ‘hull’ kapal-kapal ini yang sebahagian besarnya sudah dibina,” katanya.
Ujarnya lagi, di bawah kontrak sekarang, pembinaan keenam-enam kapal perlu dibuat secara serentak (concurrently).
“Bukan bina satu, deliver (hantar) satu. Lumut Shipyard besar dan ada kapasiti untuk pembinaan enam kapal sekali harung,” katanya.
Kontroversi perolehan LCS oleh kerajaan kembali menjadi polemik susulan pembentangan laporan siasatan PAC di Parlimen, yang menyenaraikan sembilan rumusan sebagai punca kepincangan projek pembinaan enam LCS bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bernilai RM9 bilion.
Laporan itu menjelaskan kerajaan sudah membayar RM6.083 bilion untuk projek lima kapal LCS kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) bagi projek rundingan terus itu, namun tiada kapal diterima setakat ini.
Projek LCS bermula pada 2011 ketika negara ditadbir bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan diluluskan ketika Datuk Seri Dr Ahmad Zahid menyandang portfolio Menteri Pertahanan. - Getaran, 10 Ogos 2022