KUALA LUMPUR – Tiada sambutan menggalakkan daripada penumpang menjadi punca perkhidmatan bas percuma tanpa henti Rapid KL di Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) dan Transit Aliran Massa (MRT) Pasar Seni serta Stesen LRT KLCC ditamatkan bermula 1 Julai lalu.
Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Bus, Muhammad Yazurin Sallij berkata, sepanjang tempoh perkhidmatan bas percuma tersebut yang bermula pada 17 Jun dan 21 Jun lalu, sambutan dari penumpang adalah amat kurang.
“Kami hanya menerima kadar purata seorang penumpang untuk setiap perjalanan kerana rata-rata penumpang masih selesa menggunakan perkhidmatan tren.
“Sehubungan dengan itu, kami mengambil keputusan untuk menamatkan operasi perkhidmatan ini pada 1 Julai 2022,” katanya menerusi kenyataan diterima Getaran hari ini.
Kenyataan sama memaklumkan, perkhidmatan bas percuma tanpa henti itu membabitkan laluan SH01 (KLCC - Wangsa Maju) dan SH02 (Pasar Seni – Universiti) serta SH03 (Pasar Seni – KLCC).
Menurutnya, perkhidmatan itu disediakan bagi mengurangkan kesesakan penumpang di kedua-dua stesen tersebut.
Perkhidmatan itu juga, katanya, adalah alternatif kepada penumpang tren untuk ke stesen Universiti dan Wangsa Maju.
Menurutnya, pelbagai inisiatif promosi dijalankan sebelum dan sepanjang perkhidmatan tersebut beroperasi, seperti notis harian di media sosial Rapid KL, pengagihan risalah promosi, selain penggantungan kain rentang (banner) di hab bas KLCC serta Pasar Seni.
Sementara itu, penumpang boleh mendapatkan maklumat terkini mengenai operasi perkhidmatan bas Rapid KL di laman media sosial syarikat berkenaan serta aplikasi PULSE menerusi telefon pintar.
Maklumat terbaharu akan dikemas kini bagi memudahkan penumpang merancang perjalanan masing-masing.
Terdahulu, notis berhubung penamatan perkhidmatan itu dimaklumkan Rapid KL menerusi akaun Twitter, @AskRapidKL.
Bagaimanapun, tinjauan Getaran menerusi ruangan komen di pemakluman itu menerima respon berbeza daripada netizen, termasuk pengguna perkhidmatan bas berkenaan.
Ada segelintir memahami keputusan harus diambil pihak syarikat itu, manakala sesetengah menyifatkan ia tidak adil kepada pengguna yang menggunakannya setiap hari, terutama apabila penamatan itu dimaklumkan saat akhir. - Getaran, 5 Julai 2022