Berita Terkini

21 minit yang lalu: Hampir 1 dalam 4 di seluruh dunia berisiko dilandar banjir teruk: kajian 22 minit yang lalu: Ecuador isytihar darurat baharu ketika penunjuk perasaan tuntut rundingan 22 minit yang lalu: Wartawan dibunuh di Mexico, ke-12 tahun ini 23 minit yang lalu: 'Tiada kemajuan' dalam rundingan nuklear Iran: Jabatan Negara AS 23 minit yang lalu: Russia di sebalik pengeboman 'jenayah perang' teater Mariupol: Amnesty

IKUTI KAMI


Kenaikan Caj E-Hailing, Seragamkan Tambang, Bubar APAD Elak Pengguna Terbeban

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 27 May 2022 2:42PM

Kadar tambang teksi ditentukan oleh kerajaan berdasarkan kepada penilaian tertentu. - Gambar oleh Sairien Nafis

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Kerajaan digesa menyeragamkan semua perkhidmatan e-hailing, termasuk teksi dan kereta sewa bagi mengatasi isu kenaikan harga tambang yang semakin melampau.

Pengasas Big Blue Taxi Services, Datuk Shamsubahrin Ismail berkata, pihaknya turut meminta kerajaan supaya menyelaraskan harga tambang semua perkhidmatan pengangkutan awam itu.

“Kami sedar Kementerian Pengangkutan (MOT) jelas menyatakan bahawa syarikat e-hailing berkonsepkan ‘pasaran terbuka’ industri, yang dicirikan oleh bekalan dan permintaan untuk menentukan kadar tambang, namun ianya tidak adil kepada semua pihak.

“Kalau semuanya di tangan syarikat yang menentukan walaupun pengguna, iaitu rakyat biasa menanggung beban, apa gunanya ada kerajaan serta MOT di sini,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata, sekiranya kerajaan boleh  mengawal tambang teksi, sepatutnya mereka turut ‘masuk campur’ dalam menetapkan harga tambang perkhidmatan e-hailing.

Teksi-teksi menunggu pelanggan di sekitar ibu kota. - Gambar oleh Alif Omar
Teksi-teksi menunggu pelanggan di sekitar ibu kota. - Gambar oleh Alif Omar

Katanya, beberapa peraturan harus diperkenalkan terhadap perkhidmatan e-hailing, antaranya berkaitan kadar komisyen dan tambang, supaya ia tidak membebankan rakyat. 

“Tambang teksi yang ditentukan oleh kerajaan hasil daripada penilaian segala kos, terpaksa ditanggung pemandu dan tidak membebankan penumpang.

“Kadar tambang e-hailing pula tidak dikawal dan diserah bulat-bulat kepada syarikat pengendali untuk menentukannya.

“Kesudahannya, syarikat pengendali e-hailing ini akan ‘mencekik darah’ penumpang dengan harga tidak patut lagi-lagi pada musim perayaan,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau meminta kerajaan supaya membubarkan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) yang didakwa tidak melakukan tanggungjawabnya dengan baik.

“Kerajaan boleh membubarkan APAD, kerana ianya tidak berfungsi lagi, jika perkhidmatan e-hailing boleh menentukan harga mereka sendiri.

“Sepatutnya fungsi APAD adalah bagi memastikan perkhidmatan awam lebih cekap, berkesan, responsif dan efisen, namun ianya kini tidak berfungsi seperti itu,” ujarnya.

Shamsubahrin berkata, ketika ini pelbagai masalah timbul dan pihak APAD hanya mendiamkan diri serta tidak tampil untul memberi penyelesain yang seharusnya. - Getaran, 27 Mei 2022.

Sorotan

1

Warga Emas Hadapi 17 Pertuduhan Rogol Ke Atas 2 Beradik

2

Lufya Berdepan Detik Cemas Dipukul Lelaki Yang Cuba Menculik Anaknya

3

Pelajar IPTA Ditemui Mati Di Kolej Kediaman

Disyorkan untuk anda

Semasa 15 jam yang lalu

Inkues Kematian Baby Syifa Bermula 22 September

Semasa 1 hari yang lalu

599 Pusat Hiburan Diserbu Sepanjang Sejak 2019, 2,148 Ditahan Salahguna Dadah

oleh Fitri Nizam

Politik 1 hari yang lalu

'Takut Disiasat SPRM', Tajuddin Adakan Sidang Media Dipenuhi Putar Belit

oleh Farhana Farush

Singapura 1 hari yang lalu

Singapura: Bayi Maut Akibat COVID-19, Kematian Pertama Bawah Umur 12 Tahun