KUALA LUMPUR - Sambutan Tahun Baharu Cina pastinya hambar bagi empat individu selepas menjadi mangsa sindiket penipuan pembelian makanan sempena perayaan itu yang membabitkan kerugian RM51,400.
Dalam kejadian Ahad lalu hingga kelmarin itu, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur menerima empat laporan berhubung aktiviti penipuan dalam talian berkenaan.
Ketua JSJK Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mahidisham Ishak, berkata siasatan awal mendapati mangsa berurusan dengan sindiket yang memberi pautan laman sesawang untuk pembayaran wang pendahuluan menerusi WhatsApp.
“Mangsa kemudian mendaftar dan mengisi maklumat perbankan mengikut arahan diberikan anggota sindiket.
“Mangsa hanya menyedari ditipu apabila mengetahui terdapat beberapa transaksi pindahan wang dari akaun bank mereka ke akaun suspek,” katanya menerusi kenyataan.
Mahidisham berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.
Justeru, beliau menasihatkan orang ramai supaya sentiasa berwaspada dengan setiap iklan, terutama di media sosial bagi mengelak menjadi mangsa sindiket penipuan pembelian dalam talian.
“Mereka juga disarankan tidak mendedahkan maklumat perbankan dan kod keselamatan kata laluan sekali guna (OTP) serta kod kebenaran transaksi (TAC) kepada pihak ketiga untuk mengelak akaun mereka diakses secara tidak sah.
“Sekiranya mengetahui sebarang jenayah atau aktiviti mencurigakan, orang awam boleh menghubungi Hotline Kuala Lumpur di talian 03-2146 0584/0585, CCID Scam Response Centre (Pusat Respon Penipuan JSJK) (03-2610 1559/1599) atau mana-mana balai polis berdekatan,” katanya. - Getaran, 14 Januari 2022