Hampir setiap negara pasti mempunyai lapangan terbang dan ia berfungsi sebagai pusat kawalan operasi pesawat yang mahu berlepas atau mendarat. Terdapat pelbagai jenis kawasan permukaan bumi yang digunakan untuk membina landasan lapangan terbang.
Ada yang dibina di kawasan berpasir, bersalji dan macam-macam lagi.
Segmen Teknovasi hari ini berkongsi lima lapangan terbang yang dianggap paling bahaya di dunia dan masih wujud sehingga kini.
Lapangan Terbang Antarabangsa Courchevel, Perancis.
Lapangan terbang ini terletak di Perancis dan telah berusia 60 tahun sejak dibina pada 1962. Ia terletak di kawasan bergunung salji dan mempunyai ketinggian sehingga 6588 kaki (sekitar 2008 meter) dari dasar laut. Keluasannya pula sebanyak 2,808 kaki persegi dan panjang landasan hanyalah 537 meter panjang.
Landasan ini menjadi cabaran kepada juruterbang untuk mendarat atau berlepas kerana laluannya dikelilingi pegunungan salji dan mempunyai kecuraman gunung sebanyak 18 peratus pada permukaan lapangan terbang.
Tambahan pula, kapal terbang yang mendarat harus mempunyai ciri-ciri sayap yang lebih kecil bagi mengelakkan pelanggaran dengan kiri dan kanan gunung. Para pengunjung yang mendarat di sini kebanyakannya ingin melakukan aktiviti ski dan menginap di sebuah resort yang mempunyai pemandangan indah gunung sajli.
Lapangan Terbang Antarabangsa Wellington, New Zealand
Dibina pada 1959, lapangan terbang ini terletak di New Zealand. Ia mempunyai landasan sepanjang 2,081 meter serta keluasan 270 ekar.
Lapangan terbang yang berada di pinggir bandar ini juga berperanan khusus sebagai transit untuk ke Rongotai di Wellington. Ini adalah satu-satunya lapangan terbang yang hanya mempunyai landasan satu hala untuk berlepas dan mendarat.
Cabaran bagi juruterbang adalah untuk mendapatkan informasi dan masa yang tepat ketika berlepas dan mendarat agar tidak berlaku pertembungan dengan pesawat lain.
Tambahan pula, pengawalan stering memainkan peranan penting kerana angin bertiup kencang di kawasan ini. Ketika turut dari pesawat, para penumpang diingatkan supaya segera masuk ke dalam bangunan kerana dikhuatiri berselisih dengan kapal terbang lain.
Lapangan Terbang Saba, Antille Belanda
Lapangan terbang ini terletak di Saba yang merupakan sebuah pulau Carribean dan berada dalam kategori negara konstituen di bawah kerajaan Netherland. Ia dibina sekitar era 60-an dan mempunyai landasan yang panjangnya 2,300 kaki (sekitar 701 meter).
Cabaran bagi juruterbang yang mahu mendarat di landasan ini ialah mereka memerlukan kemahiran dan kesabaran untuk mencondongkan kapal terbang kerana landasan tersebut mempunyai permukaan tebing yang berigi-rigi.
Tambahan pula, landasan ini dikhususkan buat juruterbang yang pakar dan berpengalaman sahaja bagi mengelak melanggar tebing tersebut.
Lapangan Terbang Tioman, Malaysia
Malaysia tidak terkecuali mengisi senarai lapangan terbang yang berbahaya di dunia. Lapangan terbang Tioman terletak berdekatan Pantai Kampung Tekek. Ia telah dibina pada tahun 2004.
Lapangan ini menjadi cabaran kepada juruterbang kerana landasannya yang mempunyai kepanjangan 3,254 kaki (sekitar 991 meter) dan memerlukan pusingan tajam pesawat sebanyak 90 darjah untuk berada di kedudukan mendarat sejurus hampir tiba.
Ini kerana kawasan sekelilingnya penuh dengan hutan, batu dan pada penghujung landasan adalah laut lepas. Juruterbang perlu merendahkan kadar kelajuan yang stabil dengan segera semasa mendarat bagi mengelakkan kapal terbang terlajak dan jatuh ke dalam laut.
Lapangan Terbang Lukla, Nepal
Ini antara lapangan terbang popular yang dikunjungi pendaki gunung Everest. Ia juga salah satu landasan terpendek di dunia. Lapangan terbang Lukla dibina pada 1964 di atas gunung yang mempunyai ketinggian 9,325 kaki (2842 meter) dari permukaan laut.
Dengan panjang landasan 1600 kaki (sekitar 488 meter), hanya kapal terbang bersaiz sederhana sahaja dibenarkan mendarat di sini. Cabaran bagi juruterbang adalah mereka perlu berhati-hati dan membuat kiraan yang tepat ketika mendarat kerana di hujung landasan terdapat cerun gunung yang sangat tinggi.
Selain itu tiada penerbangan yang akan dibenarkan beroperasi di landasan ini jika terputus kuasa elektrik kerana sistem komunikasi memainkan peranan penting untuk mendarat. - Getaran, 12 Januari 2022