Berita Terkini

2 hari yang lalu: Pengerusi Eksekutif Kumpulan KK Supermart & Superstore Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Chai Kee Kan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam terhadap tuduhan sengaja melukakan perasaan orang Islam 5 hari yang lalu: KKM nasihatkan semua aktiviti di luar bilik darjah ditangguhkan sementara di semua lokasi yang merekodkan cuaca panas antara 35 hingga 37 darjah celsius 6 hari yang lalu: Pihak Ocean Infinity akan bentang kawasan pencarian baharu MH370 kepada MOT awal Mei - Loke 6 hari yang lalu: MAVCOM tambah 342 penerbangan domestik di seluruh negara untuk perjalanan antara 3 hingga 18 April - Loke 6 hari yang lalu: Tiket tambahan ETS dan perkhidmatan tren khas mula dijual hari ini bermula 5 petang - Loke

IKUTI KAMI


5 Lapangan Terbang Berbahaya Dunia

Ketahui lima lapangan terbang yang dianggap paling bahaya di dunia dan masih wujud sehingga kini.

Teknovasi Dikemaskini 2 tahun yang lalu · Diterbitkan pada 12 Jan 2022 11:47AM

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

Hampir setiap negara pasti mempunyai lapangan terbang dan ia berfungsi sebagai pusat kawalan operasi pesawat yang mahu berlepas atau mendarat. Terdapat pelbagai jenis kawasan permukaan bumi yang digunakan untuk membina landasan lapangan terbang.

Ada yang dibina di kawasan berpasir, bersalji dan macam-macam lagi.

Segmen Teknovasi hari ini berkongsi lima lapangan terbang yang dianggap paling bahaya di dunia dan masih wujud sehingga kini.

Gambar: Timo Breidenstein
Gambar: Timo Breidenstein

Lapangan Terbang Antarabangsa Courchevel, Perancis. 

Lapangan terbang ini terletak di Perancis dan telah berusia 60 tahun sejak dibina pada 1962. Ia terletak di kawasan bergunung salji dan mempunyai ketinggian sehingga 6588 kaki  (sekitar 2008 meter) dari dasar laut. Keluasannya pula sebanyak 2,808 kaki persegi dan panjang landasan hanyalah 537 meter panjang.

Landasan ini menjadi cabaran kepada juruterbang untuk mendarat atau berlepas kerana laluannya dikelilingi pegunungan salji dan mempunyai kecuraman gunung sebanyak 18 peratus pada permukaan lapangan terbang.

Tambahan pula, kapal terbang yang mendarat harus mempunyai ciri-ciri sayap yang lebih kecil bagi mengelakkan pelanggaran dengan kiri dan kanan gunung. Para pengunjung yang mendarat di sini kebanyakannya ingin melakukan aktiviti ski dan menginap di sebuah resort yang mempunyai pemandangan indah gunung sajli.

Gambar: wilingtonairport.c.nz
Gambar: wilingtonairport.c.nz

Lapangan Terbang Antarabangsa Wellington, New Zealand

Dibina pada 1959, lapangan terbang ini terletak di New Zealand. Ia mempunyai landasan sepanjang 2,081 meter serta keluasan 270 ekar.

Lapangan terbang yang berada di pinggir bandar ini juga berperanan khusus sebagai transit untuk ke Rongotai di Wellington. Ini adalah satu-satunya lapangan terbang yang hanya mempunyai landasan satu hala untuk berlepas dan mendarat.

Cabaran bagi juruterbang adalah untuk mendapatkan informasi dan masa yang tepat ketika berlepas dan mendarat agar tidak berlaku pertembungan dengan pesawat lain. 

Tambahan pula, pengawalan stering memainkan peranan penting kerana angin bertiup kencang di kawasan ini. Ketika turut dari pesawat, para penumpang diingatkan supaya segera masuk ke dalam bangunan kerana dikhuatiri berselisih dengan kapal terbang lain. 

Gambar: Flickr @killia_red
Gambar: Flickr @killia_red

Lapangan Terbang Saba, Antille Belanda 

Lapangan terbang ini terletak di Saba yang merupakan sebuah pulau Carribean dan berada dalam kategori negara konstituen di bawah kerajaan Netherland. Ia dibina sekitar era 60-an dan mempunyai landasan yang panjangnya 2,300 kaki (sekitar 701 meter).

Cabaran bagi juruterbang yang mahu mendarat di landasan ini ialah mereka memerlukan kemahiran dan kesabaran untuk mencondongkan kapal terbang kerana landasan tersebut mempunyai permukaan tebing yang berigi-rigi.

Tambahan pula, landasan ini dikhususkan buat juruterbang yang pakar dan berpengalaman sahaja bagi mengelak melanggar tebing tersebut.

Gambar: ig @malaysiaairport
Gambar: ig @malaysiaairport

Lapangan Terbang Tioman, Malaysia

Malaysia tidak terkecuali mengisi senarai lapangan terbang yang berbahaya di dunia. Lapangan terbang Tioman terletak berdekatan Pantai Kampung Tekek. Ia telah dibina pada tahun 2004.

Lapangan ini menjadi cabaran kepada juruterbang kerana landasannya yang mempunyai kepanjangan 3,254 kaki (sekitar 991 meter) dan memerlukan pusingan tajam pesawat sebanyak 90 darjah untuk berada di kedudukan mendarat sejurus hampir tiba.

Ini kerana kawasan sekelilingnya penuh dengan hutan, batu dan pada penghujung landasan adalah laut lepas. Juruterbang perlu merendahkan kadar kelajuan yang stabil dengan segera semasa mendarat bagi mengelakkan kapal terbang terlajak dan jatuh ke dalam laut.

Gambar: Timesofindia.com
Gambar: Timesofindia.com

Lapangan Terbang Lukla, Nepal 

Ini antara lapangan terbang popular yang dikunjungi pendaki gunung Everest. Ia juga salah satu landasan terpendek di dunia. Lapangan terbang Lukla dibina pada 1964 di atas gunung yang mempunyai ketinggian 9,325 kaki (2842 meter) dari permukaan laut.

Dengan panjang landasan 1600 kaki (sekitar 488 meter), hanya kapal terbang bersaiz sederhana sahaja dibenarkan mendarat di sini.  Cabaran bagi juruterbang adalah mereka perlu berhati-hati dan membuat kiraan yang tepat ketika mendarat kerana di hujung landasan terdapat cerun gunung yang sangat tinggi.

Selain itu tiada penerbangan yang akan dibenarkan beroperasi di landasan ini jika terputus kuasa elektrik kerana sistem komunikasi memainkan peranan penting untuk mendarat. - Getaran, 12 Januari 2022
 

Sorotan

1

PNB Umum Pengagihan Pendapatan 5.25 Sen Bagi ASB 2 Dan 4.75 Sen Bagi ASM 

2

Mohd Na'im Jalani Pembedahan Kecil Buang Kelenjar Air Liur

3

Polis Tahan Lelaki Disyaki Abai Kanak-kanak  

4

Padang Bukan Faktor Penentu Kekalahan Malaysia Kepada Oman - Darren

5

Dasar Buku Negara Diteliti Semula - Fadhlina

6

Perdana Menteri Dijangka Hadir Majlis Iftar MADANI Anjuran JAKIM Esok

Disyorkan untuk anda

Selera 20 jam yang lalu

Ketupat Mohd Zaim, Tak Perlu Tunggu Hari Raya

Jelajah 15 jam yang lalu

Lebih 10,000 Kad Raya Menghiasi Pusat Beli-Belah The Curve, Hidupkan Nostalgia Hari Raya

Kempen ‘Kiriman Raya’ bersama Pos Malaysia itu mencipta ‘Malaysia Book of Records’

oleh Wartawan Gaya Hidup Getaran

Refleksi 1 hari yang lalu

Wanita Hari Ini, Mydin Bergabung Salur Bantuan Kepada Anggota Barisan Hadapan

Selain acara rewang di PPR Lembah Subang 2, Mydin juga mengagihkan 150 set bantuan Kotak MYDIN Prihatin yang bernilai sehingga RM60

oleh Rahayu MN

Jelajah 11 jam yang lalu

Wau LED Hiasi Langit Malam Kampung Panchor 

oleh Rafisqi Radhi