KUALA LUMPUR – Masyarakat sekali lagi diingatkan supaya tidak mudah terperdaya dengan pelbagai taktik digunakan sindiket penipuan, termasuk menerusi panggilan telefon.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, masyarakat juga harus sentiasa berwaspada dengan perkara itu dan mengelak daripada memberikan sebarang maklumat, terutamanya perincian peribadi.
“Banyak kali kita dah jelaskan, macam-macam nasihat kita bagi, masih ada yang kena tipu juga, kadang tak tahu bagaimana lagi nak jelaskan.
“Perkara ini jadi puncanya lebih kepada mereka (mangsa) panik,” katanya ketika berucap pada Majlis Minum Petang Bersama Media di Bukit Aman.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kes penipuan menerusi panggilan telefon yang masih terus berlaku dalam masyarakat, meskipun PDRM dan agensi berkaitannya sentiasa memberikan nasihat supaya mereka tidak menjadi mangsa.
Acryl Sani menegaskan, seperti sering ditegas dan dinasihatkan PDRM, masyarakat harus sedar serta faham tidak ada pihak daripada agensi kerajaan akan berurusan melalui telefon.
“Tidak ada urusan menerusi telefon, saya ulang sekali lagi, telefon hanya diguna untuk urusan rasmi pemakluman, contohnya ‘Tuan Steven nanti minta datang ke pejabat LHDN di sekian tempat pada jam sekian’, itu je untuk minta buat appointment (janji temu).
“Tiada kena transfer (pemindahan) duit ke akaun apa-apa, termasuk menerusi Whatsapp, online banking pun sama, tiada,” katanya.
Pada masa sama, Acryl Sani meminta pengamal media sentiasa berganding bahu bersama PDRM dalam meningkatkan kesedaran masyarakat secara berterusan, supaya mereka tidak mudah terperdaya.
“Media dianggap sebagai jambatan, saluran dan rakan PDRM untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai.
“Jadi kita harap media terus bersama kita tingkatkan kesedaran rakan masyarakat kita supaya tidak mudah terperdaya,” katanya. – Getaran, 19 Mei 2023