KUALA LUMPUR - Terdapat kemungkinan sistem transit aliran automatik (ART) tanpa trek akan membuat kemunculan pertama di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tidak lama lagi.
Difahamkan, Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) sedang mempertimbangkan untuk menggunakan trem tanpa trek untuk membawa pelancong di antara terminal utama dan bangunan satelit, berikutan penutupan aerotrain baru-baru ini.
Kereta api itu yang terkandas di tengah jalan pada petang 1 Mac lalu, mengakibatkan 114 penumpang turun dan berjalan 400 meter (m) di laluan tengah landasan ke bangunan satelit.
Kereta api kedua yang dihantar untuk membantu penumpang terbabit turut mengalami masalah teknikal dalam perjalanan ke lokasi.
Sejak kejadian minggu lalu itu, satu klip video tular di media sosial, menunjukkan ART dengan tag ‘kenderaan sedang menjalani ujian’ (kenderaan sedang menjalani ujian) bersebelahan kenderaan sedang melalui landasan KLIA.
Dalam tempoh 72 jam lalu, pemerhati pengangkutan membuat spekulasi bahawa kenderaan ART yang sudah menjalani ujian di pintu masuk antarabangsa utama negara sebelum cuti Tahun Baharu Cina, mungkin perlu menjalani ‘pengesahan konsep’ di lapangan terbang tahun ini.
The Vibes sudah meminta penjelasan daripada MAHB dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).
Difahamkan, kenderaan tiga gerabak hijau itu boleh menjadi satu daripada pilihan untuk menyokong perkhidmatan bas ulang-alik sedia ada, sementara menunggu usaha memperhalusi dan keputusan pengurusan MAHB dilakukan, sama ada aerotrain beroperasi sepenuhnya atau diganti menjelang 2025.
Pada September, MAHB mengumumkan bahawa aerotrain akan menjalani penggantian, dengan sembilan tren baharu bernilai kira-kira RM700 juta membabitkan dua fasa akan disiapkan menjelang Mac 2025.
“Fasa 1 sedang dijalankan membabitkan kerja reka bentuk sehingga suku kedua 2023, di mana penglibatan pelbagai pihak berkepentingan dijalankan bagi memastikan sistem aerotrain baharu itu memenuhi piawaian pengangkutan dan keselamatan tempatan serta antarabangsa,” kata Pengarah Urusan MAHB, Datuk Iskandar Mizal Mahmood.

Ditanya sama ada MAHB akan menamatkan perkhidmatan tren sedia ada, Iskandar berkata, pihaknya tidak mempunyai rancangan untuk berbuat demikian buat masa ini, memandangkan ia mesti melalui lembaga dan proses lain dengan pihak berkuasa.
Manakala, dalam perkembangan berkaitan, trem tanpa landasan itu kini menjalani konsep pembuktian Peringkat 1 di Zhuzhou, China sehingga pertengahan bulan ini, sebagai pelopor kepada Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS) di Sarawak.
ART berkuasa hydrogen yang boleh mencapai kelajuan perjalanan sehingga 70 km/j dan mempunyai kapasiti untuk mengangkut maksimum 241 penumpang, dipilih sebagai tulang belakang untuk Fasa 1 projek KUTS.
Projek itu membabitkan laluan sepanjang 69.9 kilometer (km) yang terdiri daripada tiga laluan dan 31 stesen di Kuching, Samarahan dan Serian.
Trem tanpa landasan itu juga sedang dipertimbangkan sebagai kenderaan untuk projek Transit Laluan Bas Iskandar Malaysia di Johor dan pelan tindakan bandar rendah karbon Cyberjaya. – The Vibes, 13 Mac 2023