KUALA LUMPUR – Sejumlah 79,559 kes penipuan telefon direkodkan di negara ini sejak tahun 2018 hingga 15 September lalu, membabitkan kerugian RM2,513,732,701.72.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata, berdasarkan statistik, Melayu dicatatkan sebagai jumlah mangsa paling ramai dalam setiap kategori kes bagi jenayah penipuan atas talian, iaitu seramai 42,755 mangsa.
Katanya, ia diikuti Cina (21,225 mangsa), lain-lain kaum (8,540 orang) dan India (7,039 orang).
“Lingkungan umur 21 hingga 40 tahun adalah antara golongan paling tinggi menjadi mangsa kepada jenayah ini,” katanya.
Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Sim Chee Keong berhubung jumlah sebenar kes penipuan telefon yang menyebabkan wang simpanan mangsa dikeluarkan tanpa izin.
Sementara itu, menurut Majlis Keselamatan Negara, kes penipuan dalam talian seringkali menjadi tajuk utama media tempatan.
Di antara kategori kes kerap dilaporkan adalah melibatkan e-dagang (pembeliaan secara dalam talian), kes pinjaman tidak wujud, pelaburan, Macau Scam dan Love Scam.
Menerusi makluman pihak berkuasa, penipuan itu menyaksikan penjenayah menggunakan pelbagai helah untuk mendapatkan maklumat perbankan daripada mangsa dan lebih merumitkan keadaan, apabila mangsa lambat menyedari wang mereka lesap.
Justeru, Bank Negara Malaysia (BNM), baru-baru ini mengumumkan institusi perbankan di negara ini akan melaksanakan lima langkah pencegahan tambahan bagi memerangi penipuan kewangan, termasuk beralih daripada penggunaan kata laluan sekali sahaja yang berasaskan khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada pengesahan lebih selamat.
Gabenor BNM, Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata, langkah kedua adalah mengetatkan lagi peraturan pengesanan dan pencetus bagi menyekat transaksi berkaitan dengan penipuan kewangan.
Ketiga, katanya, institusi perbankan menetapkan tempoh bertenang untuk pendaftaran perkhidmatan perbankan dalam talian atau peranti selamat buat kali pertama.
“Selain itu, pelanggan akan dihadkan kepada satu peranti mudah alih atau peranti selamat untuk pengesahan transaksi perbankan dalam talian.
“Manakala langkah kelima, bank-bank akan dikehendaki mewujudkan talian penting khusus untuk penipuan kewangan,” katanya. – Getaran, 5 Oktober 2022