Berita Terkini

3 jam yang lalu: Permintaan penumpang pada Oktober petanda pemulihan berterusan - IATA 3 jam yang lalu: Perjalanan Komuter percuma untuk OKU 3, 4 Disember ini 3 jam yang lalu: 'Speedy Tigers' mara ke separuh akhir Piala Negara-Negara 2022 3 jam yang lalu: Barisan Kabinet hampir dimuktamadkan, PM menghadap Agong pagi ini 3 jam yang lalu: JPS ramal kemungkinan banjir di Rompin, malam ini

IKUTI KAMI


79,559 Penipuan Telefon Babit Kerugian Lebih 2.5 Bilion Direkod Kurang 4 Tahun

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 05 Oct 2022 5:49PM

Berdasarkan statistik, Melayu dicatatkan sebagai jumlah mangsa paling ramai dalam setiap kategori kes bagi jenayah penipuan atas talian, iaitu seramai 42,755 mangsa - Gambar Hiasan

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR – Sejumlah 79,559 kes penipuan telefon direkodkan di negara ini sejak tahun 2018 hingga 15 September lalu, membabitkan kerugian RM2,513,732,701.72.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata, berdasarkan statistik, Melayu dicatatkan sebagai jumlah mangsa paling ramai dalam setiap kategori kes bagi jenayah penipuan atas talian, iaitu seramai 42,755 mangsa.

Katanya, ia diikuti Cina (21,225 mangsa), lain-lain kaum (8,540 orang) dan India (7,039 orang).

“Lingkungan umur 21 hingga 40 tahun adalah antara golongan paling tinggi menjadi mangsa kepada jenayah ini,” katanya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Sim Chee Keong berhubung jumlah sebenar kes penipuan telefon yang menyebabkan wang simpanan mangsa dikeluarkan tanpa izin.

Sementara itu, menurut Majlis Keselamatan Negara, kes penipuan dalam talian seringkali menjadi tajuk utama media tempatan.

Di antara kategori kes kerap dilaporkan adalah melibatkan e-dagang (pembeliaan secara dalam talian), kes pinjaman tidak wujud, pelaburan, Macau Scam dan Love Scam.

Menerusi makluman pihak berkuasa, penipuan itu menyaksikan penjenayah menggunakan pelbagai helah untuk mendapatkan maklumat perbankan daripada mangsa dan lebih merumitkan keadaan, apabila mangsa lambat menyedari wang mereka lesap.

Justeru, Bank Negara Malaysia (BNM), baru-baru ini mengumumkan institusi perbankan di negara ini akan melaksanakan lima langkah pencegahan tambahan bagi memerangi penipuan kewangan, termasuk beralih daripada penggunaan kata laluan sekali sahaja yang berasaskan khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada pengesahan lebih selamat.

Gabenor BNM, Tan Sri Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata, langkah kedua adalah mengetatkan lagi peraturan pengesanan dan pencetus bagi menyekat transaksi berkaitan dengan penipuan kewangan.

Ketiga, katanya, institusi perbankan menetapkan tempoh bertenang untuk pendaftaran perkhidmatan perbankan dalam talian atau peranti selamat buat kali pertama.

“Selain itu, pelanggan akan dihadkan kepada satu peranti mudah alih atau peranti selamat untuk pengesahan transaksi perbankan dalam talian.

“Manakala langkah kelima, bank-bank akan dikehendaki mewujudkan talian penting khusus untuk penipuan kewangan,” katanya. – Getaran, 5 Oktober 2022

Sorotan

1

Peminat Menggila! Efek Rumah Kaca Beraksi di Malaysia Selepas 12 Tahun

2

Jangan Heret Rakyat Ke Kancah Perpecahan Demi Sokongan

3

Usul Undi Percaya Keabsahan Anwar Dibentang 19 Disember Ini

Disyorkan untuk anda

Politik 1 hari yang lalu

PN Melampau, Sikap Tidak Cerminkan Agenda ‘Pertahan Kepimpinan Ulama’ Dilaungkan

oleh Aiman Sadiq

Semasa 1 hari yang lalu

Poster Tular Kenaikan Tangga Gaji PDRM Palsu - JPM

oleh Sofian Baharom

Semasa 1 hari yang lalu

Pengguna Lebuhraya DASH Dikenakan Bayaran Tol Mulai Tengah Malam Ini

oleh Izwan Ramlan

Luar Negara 20 jam yang lalu

Arab Saudi Lancar Mekanisma Baharu Permohonan Visa Lawatan Peribadi, Tunai Umrah