Berita Terkini

3 jam yang lalu: Pegawai polis yang terbunuh di Stadium Kanjuruhan dinaikan pangkat 3 jam yang lalu: Arab Saudi bakal anjur sukan musim sejuk Asia 2029 di Trojena 3 jam yang lalu: MIDA, HDC meterai MoU bagi perkasa kapasiti industri halal 3 jam yang lalu: Ringgit ditutup tinggi berbanding dolar AS 3 jam yang lalu: Polis Pahang lupus rokok tidak bercukai bernilai lebih RM2.8 juta

IKUTI KAMI


Annuar Musa Digesa Maklum Perkembangan Terkini Siasatan Insiden Kebocoran Data

Semasa Dikemaskini 4 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 05 Sep 2022 2:24PM

Lim Guan Eng berkata, sehingga kini tiada laporan progresif mengenai siasatan yang dijalankan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Jabatan Perlindungan Data Peribadi (PDPD) serta CyberSecurity Malaysia (CSM) - Gambar Fail

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa digesa memaklumkan perkembangan terkini siasatan insiden kebocoran data yang dihadapi penyedia perkhidmatan pembayaran dalam talian, iPay88 (M) Sdn Bhd.

Pengerusi DAP, Lim Guan Eng berkata, sehingga kini tiada laporan progresif mengenai siasatan yang dijalankan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Jabatan Perlindungan Data Peribadi (PDPD) serta CyberSecurity Malaysia (CSM).

"Memandangkan iPay88 telah pun mengesahkan insiden keselamatan siber sudah berlaku yang mungkin menjejaskan data kad kredit pengguna, Annuar harus menyatakan tindakan diambil beliau atau agensi terlibat setakat ini. 

"Pencerobohan data ini melibatkan soal keselamatan institusi kewangan negara kita dan memerlukan perhatian serius," katanya hari ini.

Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan memberitahu, Bank Negara Malaysia (BNM) pada 13 Ogos telah memberi jaminan kepada orang ramai bahawa sistem pembayaran negara kekal selamat dan terjamin, walaupun terdapat kebocoran data yang melibatkan sistem iPay88.

Bagaimanapun beliau berkata, ramai pendeposit dan pelanggan bank tidak yakin dan sangat khuatir tentang perlindungan, keselamatan serta integriti simpanan dalam akaun bank mereka.

Tambahan pula ujarnya, tiada siapa tahu apakah 'kelemahan' dalam sistem perbankan yang dimaksudkan oleh BNM. 

"Ini berikutan banyak kes yang dilaporkan oleh orang ramai tentang kehilangan wang secara tiba-tiba dan tanpa pengetahuan dari akaun bank mereka. Pengesahan oleh iPay88 bahawa data kad pelanggan mungkin telah terjejas selepas insiden keselamatan siber itu tidak membantu menjana keyakinan orang ramai.

"Setakat mana data kewangan kritikal pelanggan bank yang berpotensi bocor daripada kebocoran data ini masih tidak diketahui," katanya.

Guan Eng berkata, BNM mengumumkan telah memulakan siasatan forensik terhadap pelanggaran data di iPay88 (M) Sdn Bhd, sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan gerbang pembayaran kepada bank dan peniaga. 

"Sehingga kini, hasil siasatan forensik ini masih tidak didedahkan.

"Sudah tiba masanya Annuar dan Bank Negara untuk bertindak dengan telus dan akauntabiliti dengan menyediakan jawapan bagi memastikan pendigitalan perkhidmatan perbankan tidak terjejas akibat hilangnya keyakinan orang ramai berikutan pencerobohan data," jelasnya. - Getaran, 5 September 2022

Sorotan

1

Kandungan Sumbang: Pelakon Zul Ariffin Didenda RM30,000

2

Wai Ching Cipta Rekod Baharu Di Space Needle, Seattle

3

‘Saya Akan Sekolahkan Kamu, Harap Guan Eng Tak Kecut’ - Saravanan

Disyorkan untuk anda

Politik 1 hari yang lalu

‘Kalau Nak Gantung, Gantung Bagi Mati’ - Tajuddin

oleh Farhana Farush

Politik 6 jam yang lalu

Muhyiddin Senada Dengan PAS, PRU-15 Tak Wajar Tahun Ini

oleh Susan Albert

Semasa 1 hari yang lalu

Dewan Rakyat Sebulat Suara Setuju Menghendap Jadi Kesalahan Jenayah

oleh Wartawan The Vibes

Semasa 1 hari yang lalu

Konsert Hiburan Cetus Kelakuan Di Luar Tatasusila Tidak Dibenarkan Di Kedah - Sanusi