KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan (KKM) melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) mengarahkan operasi gerai menjual mi tonggek yang didakwa berulat di Bazar Ramadan Presint 3, Putrajaya ditutup kerana didapati tidak bersih.
Arahan itu dikeluarkan di bawah Seksyen 11, Akta Makanan 1983 selepas siasatan dijalankan ke atas gerai terbabit.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, pemilik gerai itu perlu mengambil langkah mempertingkatkan tahap kebersihan dan keselamatan makanan sebelum dibenarkan beroperasi semula.
“Kompaun turut dikeluarkan terhadap seorang pekerja yang didapati tidak mengambil suntikan anti-tifiod.
“Tiga sampel juga diambil di gerai terlibat bagi tujuan analisis mikroorganisma dan bendasing,” katanya menerusi kenyataan.
Dr Noor Hisham berkata, siasatan KKM juga mendapati peniaga tersebut mempunyai sebuah premis makanan yang beroperasi di Cyberjaya, di mana bahan mentah dimasak dan disimpan sebelum dipasarkan di bazar tersebut.
“KKM akan menjalankan pemeriksaan dan siasatan di premis berkenaan bagi mendapatkan maklumat lanjut berkenaan pengendalian keselamatan makanan di situ,” katanya.
Semalam, Perbadanan Putrajaya (PPj) mengeluarkan notis amaran kepada sebuah gerai makanan di bazar berkenaan, susulan isu kebersihan makanan tidak bersih dan didakwa berulat seperti tular di media sosial sejak kelmarin.
Berhubung aduan kes pencemaran kuih limas diniagakan di sebuah bazar Ramadan di Teluk Intan beberapa hari lalu yang didapati mengandungi gumpalan rambut sehingga tular pula, Dr Noor Hisham berkata, KKM sudah membuka kertas siasatan.
Jelasnya, kertas siasatan itu dibuka ke atas pengeluar kuih limas terbabit bagi tujuan pendakwaan mengikut Akta Makanan 1983.
“KKM memandang serius aduan yang tular di media sosial mengenai pencemaran makanan di Bazar Ramadan dengan kehadiran ulat dalam mi tonggek dan gumpalan rambut dijumpai di dalam kuih limas baru-baru ini,” katanya.
Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, sehingga kini, melalui Operasi Ramadan 2022 dijalankan di seluruh negara, sebanyak 4,362 premis bazar Ramadan diperiksa.
Katanya, daripada jumlah itu, sebanyak 77 notis kompaun dengan nilai RM38,500 dikeluarkan bagi kesalahan di bawah Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009.
Beliau berkata, sebanyak 178 sampel makanan juga diambil untuk dianalisis.
“Peniaga makanan yang didapati tidak mematuhi kehendak di bawah Akta Makanan 1983 dan peraturan di bawahnya, boleh dikenakan denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.
Pada masa sama, Dr Noor Hisham berkata, KKM menasihatkan orang ramai agar membeli makanan di premis bersih kerana pihak kementerian sentiasa peka dan prihatin terhadap perkara yang boleh mengancam keselamatan pengguna.
“Sekiranya pengguna mempunyai sebarang kemusykilan berhubung isu keselamatan makanan, mereka boleh menghubungi mana-mana Pejabat Kesihatan Daerah atau Jabatan Kesihatan Negeri terdekat.
“Mereka juga boleh melayari laman sesawang http://moh.spab.gov.my atau facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) www.facebook.com/bkkmhq,” katanya. – Getaran, 16 April 2022