Berita Terkini

1 jam yang lalu: Harimau di Kemensah: Polis tahan lelaki Bangladesh, disyaki sebar berita palsu 4 jam yang lalu: Mayat kedua pendaki Gunung Suku ditemukan selepas seminggu 4 jam yang lalu: KPDNHEP akan hantar ayam ke kawasan kurang bekalan 4 jam yang lalu: Bantuan RM200: Pesawah perlu berdaftar dengan pejabat pertanian 5 jam yang lalu: Sukan SEA: Mohamad Nur Aiman Mohd Zariff raih emas acara berbasikal lebuh raya lelaki

IKUTI KAMI


Pertahan Pensyarah Isu Hina Pelajar, Golongan B40, Nurulhidayah Dikecam Netizen

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 30 Mar 2022 7:47PM

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Kenyataan anak Presiden UMNO, Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid yang tampil mempertahankan tindakan seorang pensyarah wanita Universiti Teknologi MARA (UiTM) menghina pelajar kerana tidak memiliki komputer riba dan golongan B40, dikecam netizen.

Hantaran kenyataan dimuat naik beliau di media sosial itu, disifatkan seolah-olah mencari perhatian orang ramai.

Menerusi kenyataannya, Nurulhidayah mengatakan bahawa beliau sendiri pernah berdepan sikap pensyarah yang kurang disenanginya, namun tidak bertindak mengaibkan tenaga pengajar terbabit.

“Dah dia pensyarah, dia marah lah student (pelajar) yang dia rasakan tak ambil serius dan ambil mudah dalam hal pembelajaran.

“Budak zaman ni jam (sekarang). Divert (alih) la rasa sedih dan kecewa itu kepada satu tenaga untuk membakar semangat. Kalau betul nak ilmu tak akan share (kongsi) atau aibkan pensyarah macam itu.

“Realiti lagi teruk. Habis kalau kau kena marah dengan bos nanti pun letak kat media sosial ke macam mana? Kau rasa nanti majikan nak tak ambil pekerja macam tu? Sikit-sikit letak kat media sosial,” katanya.

Bagaimanapun, meninjau ke ruangan komen hantaran tersebut, rata-rata netizen memberi reaksi berhubung hantaran dikongsikan itu, termasuk mempertikaikan dan mengecam tindakan berkenaan.

“Nampaknya isu diutamakan Nurul Zahid Hamidi adalah ‘jaga aib pensyarah’. Bukannya penghinaan siswa tersebut dan golongan B40. Bukannya kebajikan siswa yang tak ada laptop (komputer riba). Bab majikan dan pekerja, jika ada bos macam ini, lari jauh-jauh. Tak bagus untuk karier jangka panjang anda,” komen pengguna menggunakan akaun @limweijiet melalui Twitter.

“Pensyarah terbabit yang hina dan malukan pelajar tersebut depan semua pelajar lain? Siapa mengaibkan siapa ini Nurul?,” kata @yynbee.

“Nurul mempunyai segala peluangnya adalah kerana bapanya orang terkenal. Mereka yang mempunyai wang terlalu banyak dan akses tidak adil kepada peluang, tidak seharusnya memberi syarahan kepada mereka yang hidup dalam kesusahan,” tulis @allinitialsgone. - Getaran, 30 Mac 2022.

Sorotan

1

Hapuskan Subsidi Bakal Menambahkan Masalah Sedia Ada - Pakar

2

Sukan SEA: Rekod Kebangsaan Muhammad Erry Tidak Cukup Untuk Cabar Rahmat

3

Hikmah Di Balik Mengurus, Mengemas Dan Membuat Kerja Rumah

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

Kes Pinda Laporan Audit 1MDB: Pendakwaan Mahu Arul Kanda Jadi Saksi

Semasa 1 jam yang lalu

Mana Ayam? Isu Makin Panas, Undang Perdebatan Rakyat

oleh Farhana Farush

Semasa 1 hari yang lalu

Hishammuddin Lancar Blueprint, Tambah Baik Kebajikan Anggota, Veteran ATM

Semasa 2 jam yang lalu

Tuntutan Waris Sultan Sulu: Malaysia Hantar Nota Diplomatik Kepada 168 Negara