KUALA LUMPUR - “Negara lain guna RFID (Identifikasi Frekuensi Radio) lancar, kita guna RFID sesak teruk lebih daripada guna duit syiling!”
Itu antara komen netizen yang menghujani media sosial berhubung isu kesesakan luar biasa di plaza tol kendalian PLUS Malaysia Berhad (PLUS) yang dikatakan berpunca daripada penggunaan RFID.
PLUS mengumumkan peralihan kepada sistem pembayaran transaksi tol RFID secara berperingkat bermula Sabtu lalu di semua plaza tol di bawah kendaliannya.
Semalam, pengguna jalan raya di sekitar Lebuhraya Sungai Besi menuju ke ibu kota merungut kerana terpaksa bersesak sehingga 10 kilometer disebabkan masalah alat pengesanan RFID yang dikatakan tidak dapat mengesan pelekat ditampal di kenderaan mereka.
Penggunaan RFID yang kononnya jalan penyelesaian kepada masalah kesesakan lalu lintas di kawasan plaza tol disifatkan hanya satu omong kosong apabila ramai pengguna jalan raya terpaksa ‘beratur’ lama disebabkan masalah dialami sistem terbabit.
Walaupun punca sebenar masalah dihadapi masih belum ada jawapan kesalahan diletakkan di atas bahu PLUS dan penggunaan RFID yang dianggap sebagai punca utama.
Masalah itu turut mendapat perhatian Menteri Kanan (Kerja Raya), Datuk Seri Fadillah Yusof, mengarahkan PLUS dan Touch ‘n Go (TNG) supaya memberi penjelasan serta mencari penyelesaian terbaik berhubung pelbagai isu berkaitan RFID.
Katanya, pihaknya sudah memanggil PLUS dan TnG untuk memastikan semua isu berkaitan pelaksanaan RFID berupaya diselesaikan secepat mungkin.
Beliau berkata, kementerian akan terus memantau dan memastikan kedua-dua syarikat berkenaan menyelesaikan sebarang isu berhubung penggunaan lorong RFID.
Seorang pengguna Twitter, @suffikamari berkata, pengguna harus diberi peluang untuk memilih sama ada mahu menggunakan SmartTAG atau RFID.
“Namun pada masa sama, syarikat pengendali RFID dan PLUS termasuk kerajaan perlu teliti kelemahan RFID yang telah membuatkan jalan sesak,” ciapnya.
Seorang lagi pengguna Twitter @jeffreychiang66 berkata, RFID terlalu teruk dan dia tidak akan menggunakan sistem berkenaan sehingga PLUS dan TnG meningkatkan keberkesanan sistemnya.
Bagaimanapun, PLUS Malaysia dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini berkata, pengguna lebuh raya yang mengalami masalah pengesanan di lorong RFID tidak perlu risau kerana kakitangan tol akan menggunakan peranti mudah alih untuk mengimbas tag RFID.
“Sekiranya tag masih tidak dapat dikesan, kupon untuk diagnostik pengesanan penuh di pusat fitmen Touch ‘n Go yang terdekat akan disediakan,” katanya.
Malah menurut PLUS lagi, jika tag RFID masih mempunyai isu pengesanan selepas ujian, TnG akan menggantikan tag RFID secara percuma. - Getaran, 18 Januari 202