KUALA LUMPUR - Pemberian rebat bil utiliti seharusnya dipertimbangkan kepada mangsa banjir bagi meringankan bebanan kewangan mereka.
Pengarah Komunikasi Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Loh Ker Chean berkata, rebat bil air dan elektrik sebanyak RM200 itu wajar diberikan kepada mangsa banjir yang memiliki rumah.
Manakala, katanya, pemilik lot atau rumah kedai dan pemilik kilang, masing-masing perlu menerima RM500 hingga RM1,500 rebat berkenaan.
“Mengambil kira impak kewangan dihadapi mangsa banjir di seluruh negara, rebat utiliti atau pengecualian bayaran di bawah program tanggungjawab sosial korporat (CSR) wajar dipertimbangkan oleh pembekal perkhidmatan ini,” katanya hari ini.
Ker Chean berkata, perkhidmatan jalur lebar percuma juga sepatutnya diberikan pembekal perkhidmatan kepada mangsa banjir selama tiga bulan.
Jelasnya, kerajaan negeri turut dicadangkan untuk mempertimbangkan pengecualian cukai pintu premis mangsa banjir selama enam bulan.
Beliau berkata, pengecualian dan rebat terbabit hanya bantuan kecil untuk mengurangkan bebanan kewangan mangsa bencana itu, berbanding kerugian besar sehingga ratusan ribu dialami penduduk, pengusaha serta peniaga akibat kemusnahan barangan serta kelengkapan.
“Agensi kerajaan dan swasta digesa agar membantu meringankan tekanan kewangan dihadapi mangsa banjir di seluruh Malaysia sebagai satu bentuk khidmat negara pada masa getir ini.
“Ibarat kata pepatah, berat sama dipikul, ringan sama dijinjing,” katanya. - Getaran, 29 Disember 2021