KUANTAN - Kerajaan Pahang menjangkakan proses kutipan sampah dan pembersihan pasca banjir dapat diselesaikan dalam tempoh kira-kira dua minggu.
Tempoh itu dianggarkan mencukupi, berdasarkan jumlah aset sedia ada dan bantuan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT) dari negeri lain yang turut sama membantu mempercepatkan proses.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Pahang, Datuk Abd Rahim Muda berkata, buat masa ini pihak Perbadanan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) melalui syarikat konsesi Alam Flora sedang memaksimumkan operasi mereka bagi memastikan kawasan terjejas banjir dapat dibersihkan mengikut jadual.
“Kalau di Kuantan sahaja, kita anggarkan hampir 500 tan sampah diuruskan setiap hari dan jumlah ini dijangka bertambah selepas proses pengumpulan sampah di tapak transit selesai dihantar ke pusat pelupusan.
“Buat masa ini kita masih mampu menguruskan operasi pembersihan (pasca banjir) dan memang ada rakan kita (PBT) dari negeri berjiran yang membantu, cuma keadaan tidak seteruk (banjir) tahun 2013 dan 2014,” katanya ketika ditemui media selepas meninjau proses pembersihan kawasan perumahan Taman Makmur Mahkota Jaya, dekat sini, hari ini.
Abd Rahim turut memaklumkan, kerajaan negeri menganggarkan jumlah kerugian akibat banjir yang bermula 19 Disember lalu mencecah RM500 juta, berikutan kebanyakan kawasan dinaiki air mencecah paras bumbung, terutamanya di Karak, Bentong dan Mentakab, Temerloh.
Katanya, kerajaan negeri sedang mencari jalan untuk memberikan bantuan sewajarnya kepada semua penduduk yang terjejas banjir, selain pemberian wang ihsan RM500 kepada setiap keluarga.
Sementara itu, Pengarah SWCorp Pahang, Sharudin Hamid ketika ditemui di tapak transit sampah berhampiran kawasan perumahan Bukit Rangin, di sini, memaklumkan, setakat ini pihaknya sudah menguruskan 6,785 tan sampah sejak operasi pembersihan pasca banjir dimulakan pada 22 Disember lalu.
“Kita masih ada 14 tapak transit yang perlu diuruskan dan kita jangkakan dalam masa antara empat hingga lima hari, ia boleh diselesaikan.
“Masalah yang kita hadapi ketika ini ialah proses menghantar sampah ke pusat pelupusan memandangkan jumlah lori yang ‘beratur’ untuk membuang sampah di situ terlalu banyak, jadi masa banyak terbuang ketika proses terbabit.
“Kalau kita boleh tambah jumlah lori dan kekerapan trip ke sana (pusat pelupusan), tidak ada masalah untuk selesaikan semua sampah ditempatkan di tapak transit ini,” katanya.
Sharudin turut memaklumkan, pihaknya mendapat kerjasama baik daripada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pemimpin setempat yang turut menyewakan lori bagi tujuan mengangkut sampah di kawasan penempatan penduduk. - Getaran, 28 Disember 2021