Berita Terkini

8 jam yang lalu: COVID: Tujuh kluster baharu dikenal pasti, kluster aktif kini 506 - KP Kesihatan 8 jam yang lalu: COVID: 5,726 kes baharu hari ini, jumlah kumulatif kes kini 2,442,224 - KP Kesihatan 8 jam yang lalu: COVID: 5,607 kes sembuh dilapor hari ini, 598 dirawat di ICU dengan 308 kes perlukan bantuan pernafasan - KP Kesihatan 8 jam yang lalu: Nestlé Malaysia sasar kutip 25 tan bahan kitar semula sebulan 10 jam yang lalu: Sektor perladangan sawit akan terima 32,000 pekerja asing dengan SOP ketat

IKUTI KAMI


Hati-Hati Scammer Hantar Mesej Minta Pinjam Wang

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 17 Sep 2021 11:55AM

Gambar fail

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Orang ramai diminta berwaspada sekiranya menerima mesej daripada mana-mana pihak yang mahu meminjam wang secara tiba-tiba.

Jurucakap Kementerian Kewangan berkata, orang ramai turut diminta berhati-hati dengan mesej daripada nombor tidak dikenali atau kenalan sendiri untuk tujuan berkenaan.

Menurut beliau, mereka diminta menyelidik terlebih dahulu kesahihan mesej diterima bagi mengelakkan diri menjadi mangsa penipuan.

“Berhati-hati dengan mesej daripada nombor yang tidak dikenali.

“Anda pernah menerima mesej daripada rakan untuk meminjam wang secara tiba-tiba? Selidik terlebih dahulu kesahihan mesej tersebut,” kata jurucakap itu menerusi satu hantaran di Facebook Kementerian Kewangan, hari ini.

Mesej yang tular di media sosial mengenai modus operandi yang digunakan oleh scammer untuk mendapatkan wang.
Mesej yang tular di media sosial mengenai modus operandi yang digunakan oleh scammer untuk mendapatkan wang.

Sejak beberapa hari lalu, tular isu orang ramai mendakwa menerima mesej daripada individu tidak dikenali, yang meminta supaya mereka memasukkan sejumlah wang ke akaun milik pemohon atau pihak ketiga.

Hasil makluman diperoleh Getaran, antara alasan dikemukakan adalah sistem pemindahan bank kononnya mengalami gangguan perkhidmatan yang menyebabkan individu terbabit tidak boleh mengakses atau mengeluarkan wang di dalam akaun.

Ini menyebabkan mereka terpaksa meminta bantuan supaya wang dimasukkan ke akaun lain yang dimiliki mereka atau pihak ketiga.

Ada segelintir lagi memberikan alasan berdepan masalah kewangan untuk menyara kehidupan keluarga untuk menagih simpati penerima mesej. - Getaran, 17 September 2021

Sorotan

1

Tak Tahan Dengan Isteri, Lelaki Minta Dipenjarakan

2

Mahkamah Benar Najib Pinda Tarikh Pelepasan, Pemulangan Pasport Ke Singapura

3

Warga Malaysia Di Singapura Mahu Pulang, Namun Berbelah-Bahagi

4

13 Penyanyi Berkumpulan Wanita Malaysia Dari 80-an Sehingga Kini

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

KKM Terima Aduan 156 Pengeluar Susu Formula Bayi - Khairy Jamaluddin

oleh Rubini Nagarajah

Semasa 1 hari yang lalu

SOP Lebih Ketat, Hadkan Bilangan Pengusaha Pasir

oleh Ana Maria Yusof

Semasa 4 jam yang lalu

Bekas Timbalan Menteri Pelancongan, Seni Dan Budaya Meninggal Dunia

oleh Mira Adilah Azmi

Sukan 1 hari yang lalu

3 Pelumba Muda FIM MiniGP Raih Tiket Ke Valencia