Berita Terkini

31 saat yang lalu: Kerajaan Sarawak mahu pelabuhan Bintulu di bawah bidang kuasanya - Abang Johari 17 jam yang lalu: Pengawal keselamatan ditahan bantu siasatan lelaki dipukul hingga mati 17 jam yang lalu: Maybank perkenal ciri nyahaktif akses segera, tangani penipuan dalam talian 17 jam yang lalu: Sukan SEA: Erry, Hafiz taruhan pingat di Kemboja 17 jam yang lalu: India: Menteri Kesihatan Odisha maut ditembak

IKUTI KAMI


Lebih 400 Kawasan Di Selangor, Putrajaya Dijangka Alami Gangguan Bekalan Air

Semasa Dikemaskini 1 tahun yang lalu · Diterbitkan pada 31 Aug 2021 4:37PM

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Sebanyak 463 kawasan dijangka akan mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual, selepas Loji Rawatan Air Sungai Semenyih dihenti tugas berikutan pencemaran bau  yang dikesan di Stesen Pam Air Mentah Jenderam Hilir pada 11.10 pagi tadi.

Ketua Komunikasi Korporat Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) Elina Baseri berkata, gangguan bekalan air itu meliputi lima wilayah Air Selangor iaitu 172 kawasan di Petaling, Hulu Langat (54), Sepang (194), Putrajaya (23) dan Kuala Langat (20).

Beliau berkata, pengguna boleh mendapatkan senarai kawasan yang terlibat menerusi laman sesawang Air Selangor di www.airselangor.com serta aplikasi Air Selangor.

Menurutnya Air Selangor sedang bekerjasama dengan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), bagi mengenal pasti punca pencemaran air mentah di sepanjang Sungai Semenyih dan anak-anak sungai di sekitar sungai berkenaan.

Katanya Air Selangor juga telah mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan (ERP) bagi menyediakan bantuan bekalan air kecemasan kepada para pengguna terlibat.

“Air Selangor amat memahami situasi para pengguna yang memerlukan air bersih terutama semasa peningkatan kes COVID-19. Air Selangor sedang mengambil segala usaha bagi meminimakan impak gangguan kepada para pengguna yang terjejas,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya Air Selangor akan memaklumkan perkembangan berkaitan insiden itu dari semasa ke semasa, dan pengguna boleh merujuk semua saluran komunikasi rasmi syarikat itu seperti Facebook, Instagram dan Twitter, atau menghubungi Pusat Perhubungan Air Selangor di talian 15300. - Bernama

Berita Berkaitan

1

Semasa 20 jam yang lalu

Gangguan Perkhidmatan LRT Ampang: DBKL Arah Henti Kerja Projek Menara SOHO

2

Luar Negara 4 hari yang lalu

Ribuan Pengguna Facebook, Instagram, WhatsApp Di AS Alami Gangguan

3

Semasa 3 minggu yang lalu

Perkhidmatan LRT Kelana Jaya Pulih

4

Semasa 3 minggu yang lalu

Gangguan Suis Jejas Jadual Perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya

Sorotan

1

Penambakan Tanah Batu Puteh, Singapura Setuju Dengar Hujah Malaysia

2

Jaminan Makanan Untuk Singapura Tak Bermakna Hanya Eksport Ke Sana - Anwar

3

Pelantikan Nurul Izzah Ada Unsur Nepotisme Dan Langgar Prinsip Reformasi - CME

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

Selepas Ditawar CEO JDT, Hot FM Lamar Khairy Jadi Penyampai Radio

oleh Aiman Sadiq

Semasa 1 hari yang lalu

Jiran Bantu Pindahkan Lelaki ‘Slipped Disc’ Ke PPS Politeknik Mersing

Semasa 18 jam yang lalu

Tuntutan ‘Waris’ Sulu: Kerajaan Terus Komited Lindungi, Pelihara Kedaulatan Negara 

oleh Sofian Baharom

Semasa 20 jam yang lalu

Gangguan Perkhidmatan LRT Ampang: DBKL Arah Henti Kerja Projek Menara SOHO