Pejam celik, kita sudah berada di bulan terakhir bagi 2021. Memandangkan tahun ini kita diuji dengan pandemik dan aktiviti menonton wayang dibekukan, penonton sudah mula beralih kepada siaran televisyen juga platform over-the-top (OTP) atas talian.
Kemunculan platform penstriman telah membuatkan penonton boleh mengakses kandungan luar negara termasuklah filem dan drama. Dalam artikel ini, kami akan rangkumkan lima drama dan filem yang paling banyak dicari di Malaysia sepanjang 2021. Ia ditulis dengan merujuk kepada data-data yang dikongsikan Google Trends.
Squid Game
Menduduki carta pertama, 'Squid Game' yang bersiaran di Netflix tidak hanya mencipta fenomena di Malaysia malah serata dunia sejak ia mula ditayangkan pada September lalu. Bukan itu sahaja, baju pemain dalam 'Squid Game' yang berwarna hijau menjadi antara tema paling banyak menjadi pilihan popular ketika sambutan Halloween bulan lalu.
Ia juta menjadi rancangan Netflix dengan jumlah tontonan paling tinggi iaitu 1.65 bilion jam dalam tempoh empat minggu ia menemui penonton.
True Beauty
Menduduki tangga kedua ialah drama bersiri Korea Selatan yang ditayangkan di Viu True Beauty. Ia mengisahkan Jugyeong Lim yang akan bersolek tebal untuk menyembunyikan wajahnya yang hodoh. Ia diadaptasi daripada webtoon berbahasa Korea dengan tajuk yang sama.
Siri ini membawakan beberapa isu penting untuk dibincangkan iaitu buli, persahabatan toksik juga budaya memandang seseorang berdasarkan rupa dan penampilan mereka.
Eternals
Marvel memang memiliki peminat yang tersendiri. Tidak hairanlah jika ia menjadi antara filem yang paling banyak dicari pada tahun ini. Filem superhero ini diadaptasi daripada watak komik Marvel, Eternals. Eternals bertindak melindungi manusia daripada kuasa-kuasa jahat iaitu Deviants.
Namun begitu, filem ini mendapat rating rendah di Rotten Tomatoes iaitu 70 peratus berbanding karya Marvel yang lain.
Takdir Yang Tertulis
Merupakan antara drama Melayu yang selalu sohor kini setiap kali siaran. Lakonan Nazim Othman dan Nad Zainal ini menceritakan tentang perkahwinan yang dimulakan dengan penipuan. Lama kelamaan penipuan itu terjawab satu persatu.
Bukan itu sahaja, drama berkenaan berjaya meraih 14 juta tontonan sejak ia ditayangkan.
Bigg Boss 4
Merupakan rancangan realiti TV India yang sudah memasuki musim keempat. Rancangan yang disiarkan menerusi Disney +Hotstar ini diilhamkan menerusi rancangan Big Brother di Netherlands.
Peserta akan ditempatkan di sebuah rumah beramai-ramai tanpa telefon, televisyen dan internet. Penonton boleh memilih peserta mana untuk memenangi pertandingan ini.
Demikianlah 5 filem dan drama yang telah menjadi topik carian paling tinggi di Google pada tahun ini. Daripada senarai ini, dapat kita lihat penonton di Malaysia mempunyai citarasa juga kecenderungan berbeza dalam memilih rancangan.
Ada dalam senarai ini yang merupakan rancangan kesukaan anda? - Getaran, 17 Disember 2021
Gambar: Wikipedia, Instagram Nazim Othman