KUALA LUMPUR - UOB telah menyelesaikan pengambilalihan perniagaan perbankan pengguna Citigroup di Malaysia dan Thailand, manakala langkah serupa di Indonesia dan Vietnam telah dirancang untuk 2023.
Perniagaan pengguna terdiri daripada portfolio pinjaman tidak bercagar dan bercagar, pengurusan kekayaan dan perniagaan deposit runcit Citigroup.
Pengambilalihan itu adalah sebahagian daripada strategi UOB untuk meningkatkan perniagaan runcit Asean di luar pasaran asalnya di Singapura.
“Sebaik sahaja selesai, pengambilalihan itu dijangka menggandakan pangkalan pelanggan runcit sedia ada UOB di empat pasaran kepada 5.3 juta pelanggan dan menambah 5,000 orang kepada kekuatan pasukannya,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
“Pengambilalihan itu menyediakan UOB skala yang lebih besar dan menyokong cita-cita kami untuk menjadi bank pilihan bagi pengguna dan perniagaan di ASEAN,” kata Timbalan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) UOB Wee Ee Cheong.
Pada 14 Januari 2022, Citi dan UOB mengumumkan mereka telah memeterai perjanjian untuk UOB menguasai perniagaan perbankan pengguna Citi di Thailand, Malaysia, Vietnam dan Indonesia.
Sejak Citi mengumumkan bahawa ia berhasrat untuk keluar daripada perbankan pengguna merentas 14 pasaran di Asia, Eropah, Timur Tengah dan Mexico, perjanjian jualan telah ditandatangani di sembilan pasaran.
Transaksi kini telah ditutup di empat pasaran, Australia, Filipina, Thailand dan Malaysia.
Citi juga dalam proses untuk membubarkan perbankan penggunanya di Korea Selatan dan Rusia.
“Citi terus kekal komited di Malaysia dan Thailand, dan kami akan melabur lebih jauh dalam kedua-dua pasaran merentasi francais institusi terkemuka kami untuk menyokong pelanggan di dalam negara dan tempat mereka menjalankan perniagaan di seluruh rangkaian Citi,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Citi Asia Pasifik Peter Babej.
Sementara itu CEO Citi Legacy Franchises Titi Cole berkata, “Dengan selesainya penjualan ini, kami kini telah melupuskan empat perniagaan pengguna dan membuat kemajuan pantas dalam menyampaikan strategi firma yang lebih segar”. - Bernama