KUALA LUMPUR - Terdapat petunjuk bahawa skandal kapal tempur pesisir (LCS) memiliki perancangan tersusun sejak awal, bagi memastikan penyelewengan tersebut dapat dilakukan.
Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, beliau memperoleh bukti bagi mengesahkan perkara itu.
Menurutnya, penyelewengan tersebut berjaya disembunyikan melalui pelbagai transaksi rumit termasuk mewujudkan dua laporan subkontraktor, sedangkan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) mampu menguruskan projek tersebut secara sendirian.
Katanya, jawapan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa subkontraktor Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) adalah syarikat bersekutu Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) menimbulkan tanda tanya apabila pemilikan syarikat tersebut hanya secara atas kertas sahaja.
“Anak syarikat LTAT iaitu Boustead Heavy Industries Corporation (BHIC) meluluskan pembelian saham 51 peratus di dalam CAD pada tahun 2010 manakala selebihnya dimiliki oleh Rheinmetall Air Defence AG (RAD), sebuah syarikat kontraktor pertahanan dari Jerman yang dipegang melalui anak syarikat milik penuhnya RD Investment AG.
“Dalam perjanjian pembelian 51 peratus pegangan dalam CAD, BHIC bersetuju bahawa RAD yang mempunyai kawalan pengurusan ke atas CAD, walaupun ia dimiliki secara majoriti oleh BHIC. Akibat dari keputusan tidak masuk akal itu, CAD hanya dimiliki oleh BHIC dan LTAT (secara) atas kertas sahaja sedangkan Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan CAD dilantik oleh RAD,” katanya hari ini.
Dari Rafizi Ramli 11 Ogos 2022 SUBKONTRAKTOR CAD & CED MILIK MAJORITI BOUSTEAD TETAPI DIKAWAL BUKAN RAKYAT...
Posted by Rafizi Ramli on Wednesday, August 10, 2022
Rafizi yang juga bekas Ahli Parlimen Pandan turut menimbulkan persoalan berdasarkan dapatan terbabit, siapakah individu yang campur tangan sehingga BHIC dan BNS melepaskan kawalan ke atas syarikat subkontraktor CAD dan CED kepada rakyat asing sedangkan Boustead adalah pemegang saham majoriti.
Selain itu, beliau turut mempersoalkan siapakah individu yang mempengaruhi dan membuat campur tangan dengan membawa masuk RAD sedangkan syarikat tersebut tiada kepakaran sepenuhnya untuk mengendalikan projek tersebut.
“BHIC memberi alasan RAD perlu dibawa masuk untuk mendapatkan kepakaran mereka dan membolehkan pemindahan teknologi dalam menjayakan projek LCS ini.
“Semakan umum menunjukkan bahawa kepakaran sebenar RAD adalah dalam membangunkan fire control systems atau sistem kawalan api (FCS) dan bukannya dalam mengendalikan keseluruhan projek yang melibatkan komponen lain seperti combat management system (CMS).
“Kepakaran RAD dalam membangunkan FCS ini diperakui sendiri dalam satu kenyataan media oleh syarikat induk RAG iaitu Rheinmetall AG bertarikh 27 Februari 2012,” katanya.
Mengulas lanjut, beliau berkata, siasatan dalaman juga mengesahkan bahawa wakil Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Boustead yang menganggotai projek LCS mempersoalkan kepakaran RAD mengendalikan keseluruhan projek, sedangkan kepakaran mereka hanyalah dalam satu komponen sahaja.
“Perkara ini ditimbulkan berkali-kali oleh bekas Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.
“Beliau beberapa kali menyatakan kebimbangannya kerana projek LCS nampak terlalu bergantung kepada subkontraktor CAD dan CED. Beliau juga menasihatkan BNS supaya melibatkan pihak lain untuk mengurangkan risiko pergantungan itu,” katanya.
Sebelum ini Rafizi mendedahkan, projek LCS menggunakan dua lapis subkontraktor iaitu CAD dan CED sehingga menyebabkan kos projek meningkat tiga kali ganda daripada kos sebenar iaitu RM397 juta.
Bagaimanapun, syarikat subkontraktor terbabit menuntut RM1.2 bilion daripada kerajaan Malaysia. – Getaran, 11 Ogos 2022