Berita Terkini

2 jam yang lalu: MT UMNO mahu Parlimen dibubarkan dalam masa terdekat, PRU-15 tahun ini - Ahmad Maslan 2 jam yang lalu: MT UMNO terima peletakan jawatan Zulhasnan Rafique sebagai Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO - Ahmad Maslan 3 jam yang lalu: JDT II rangkul kejuaraan Liga Premier 2022, tewaskan Selangor FC 2 1-0 3 jam yang lalu: Mahkamah Thai putuskan khidmat Prayuth sebagai PM tidak melebihi tempoh lapan tahun 3 jam yang lalu: Tiada unsur cubaan culik berlaku di Telok Panglima Garang - Polis

IKUTI KAMI


Skandal LCS: Jawapan Rafizi Sudah Tentu Buat Najib, Ahmad Zahid ‘Sentap’

Semasa Dikemaskini 1 bulan yang lalu · Diterbitkan pada 08 Aug 2022 7:18PM

Rafizi Ramli - Gambar oleh Syeda Imran

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR – Tindakan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika memegang jawatan sebagai Menteri Pertahanan yang menolak reka bentuk kapal pilihan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) adalah permulaan kepada penyelewengan projek Kapal Tempur Pesisir (LCS).

Pada masa sama, pelantikan kontraktor dan perincian kontrak adalah berat sebelah, di mana Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) mendapat dokumen sebut harga terlebih dahulu daripada Boustead DCNS Naval Corporation Sdn Bhd (DCNS), sebelum menerima surat lantikan dari kerajaan.

Perkara itu didedahkan Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli yang memaklumkan, Ahmad Zahid pada mulanya bersetuju dengan pilihan TLDM untuk menggunakan reka bentuk kapal jenis Sigma, namun menukar jenis Gowind selepas bersetuju dengan cadangan BNS pada 11 Julai 2022.

“TLDM memilih Sigma demi keperluan dan kehendak pertahanan negara kerana ia dinilai sebagai lebih baik serta lebih moden. Apabila Ahmad Zahid menukar reka bentuk kepada kelas Gowind, ini bermakna keupayaan pertahanan laut tidak akan menepati kehendak dan perancangan TLDM.

“Lebih penting, reka bentuk Sigma dan Gowind melibatkan sub-kontraktor berbeza. Reka bentuk Sigma, jika dipilih, melibatkan kepakaran pembinaan kapal dari Belanda, berbanding reka bentuk Gowind yang membabitkan kepakaran dari Perancis.

“Dari sinilah kita dapat menyelami punca sebenar berlakunya skandal ini,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Rafizi berkata, wujud pihak berkepentingan yang mahukan sub-kontraktor dari Perancis untuk membekalkan reka bentuk dan membina kapal LCS ini, walaupun TLDM memilih kapal kelas Sigma.

“Sub-kontraktor dari Perancis ini bukan asing dalam skandal pembinaan kapal di Malaysia. Akhirnya, sub-kontraktor yang dilantik adalah DCNS, iaitu kontraktor sama terlibat dalam pembinaan dan perbekalan kapal selam Scorpene.

“Lebih teruk, dokumen dalaman BNS yang dibocorkan kepada saya turut mengandungi tarikh sebut harga dari DCNS (sebagai sub-kontraktor) kepada BNS (sebagai kontraktor utama Kerajaan Malaysia) yang sangat penting apabila kita membandingkan garis masa skandal ini,” katanya.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata, surat lantikan dari Kementerian Pertahanan untuk melantik BNS sebagai kontrak projek kapal perang LCS, hanya dikeluarkan pada 16 Disember 2011.

Jelasnya, ini membuktikan DCNS bukan sahaja mendapat maklumat sepenuhnya mengenai rundingan pembinaan kapal perang ini, malah syarikat itu sudah menghantar sebut harga dan diberikan Surat Niat, sebelum BNS dilantik menjadi kontraktor utama.

“Siasatan dalaman BHIC (Boustead Heavy Industries Corporation), iaitu satu daripada syarikat induk yang memiliki BNS, membuat kesimpulan adalah luar biasa apabila (BNS) sudah pun ada sebut harga dari DCNS bertarikh 23 Disember 2010, sebelum Surat Lantikan dikeluarkan Kerajaan Malaysia/KEMENTAH kepada BNS.

“Ini menunjukkan kontrak ini dimuktamadkan lebih awal di antara vendor (DCNS) dengan pihak berkepentingan di BHIC/BNS yang berkuasa membuat keputusan. Sejarah DCNS dan amalan korupnya yang merasuah individu semasa rundingan kontrak pertahanan diketahui umum.

“Ia sudah menjadi kes mahkamah di Perancis selepas pihak berkuasa Perancis menyerbu pejabat DCNS & Thales,” katanya.

Lantaran itu, beliau meyakini rakyat Malaysia pastinya bersetuju bahawa pegawai di BHIC/BNS hanya sebagai ‘ikan bilis’ yang tidak mempunyai kuasa untuk mengubah keputusan strategik pertahanan negara.

Jelasnya, tindakan daripada Ahmad Zahid ketika menjadi Menteri Pertahanan memberi bayangan adanya campur tangan daripada mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Sebab itu saya nyatakan sebelum ini bahawa Najib tidak boleh lari dan cuci tangan dalam skandal ini. Satu-satunya pimpinan politik yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi pertukaran reka bentuk kapal.

“Pada masa sama (individu) mempunyai sejarah hubungan dengan DCNS (melalui pembelian kapal Scorpene) ialah Najib Razak. Beliau lebih berkuasa dari Menteri Pertahanan pada ketika itu untuk mempengaruhi keputusan menukar reka bentuk kapal agar sub-kontraktor dari Perancis, iaitu DCNS, dipilih.

“Najib mempunyai rekod peribadi yang memilih DCNS (dan rakan sekutu DCNS iaitu Thales) untuk projek besar negara. Selain dari projek kapal selam Scorpene dan kapal LCS.

“Thales juga mencetuskan kontroversi dalam tahun 2012 apabila terbabit dalam skandal anugerah projek LRT kepada George Kent (sebuah syarikat pembuat paip yang tidak ada pengalaman membina LRT),” katanya. -Getaran, 8 Ogos 2022

Berita Berkaitan

1

Semasa 2 hari yang lalu

RM2.23 Bilion Dimasukkan Ke Akaun Najib Oleh Syarikat Berkaitan Jho Low, Putra Faisal - Saksi

2

Semasa 2 hari yang lalu

Pembelaan Najib Kemuka Surat Berhubung Hadiah Wang Tunai US$100 Juta

3

Semasa 2 hari yang lalu

Peguam Shafee Ketuai Permohonan Semakan, Pengurusan Kes SRC Najib Pada 21 Oktober

4

Politik 2 hari yang lalu

Rafizi Lancar Petisyen Bantah PRU-15 Diadakan Musim Banjir

Sorotan

1

UiTM Tamatkan Khidmat Pensyarah Terlibat Gangguan Seksual Serta Merta

2

UMNO Dipersalahkan Hanya Kerana PM Dari Parti Kami - Azalina

3

Bila Tular Isu Bersama Scammer, Saya Terpaksa Hentikan Promosi Konsert – Noraniza Idris Terkilan

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

Pemeteraian FTA Malaysia-Korea Selatan Penting Bagi Perkukuh Hubungan Ekonomi - Duta

Semasa 7 jam yang lalu

Sistem Perlindungan Sosial Malaysia ‘Berserabut’, Patut Wujud Pangkalan Data Selaras Bantuan

oleh Fitri Nizam

Semasa 17 jam yang lalu

Ismail Sabri Selamat Tiba Selepas Lawatan Ke New York, Abu Dhabi

Semasa 10 jam yang lalu

Kerajaan Malaysia Mohon Lucut Hak Wang, Kereta Dan Hartanah Bekas Pengarah Eksekutif 1MDB