Berita Terkini

27 minit yang lalu: Bekas pengarah urusan BNS Ahmad Ramli Mohd Nor didakwa di Mahkamah Sesyen KL atas tiga tuduhan pecah amanah berjumlah RM21 juta berhubung projek LCS 52 minit yang lalu: Kerajaan akan perkenalkan semula Akta Perkhidmatan Parlimen bagi terjemah konsep pengasingan kuasa- PM 54 minit yang lalu: Penjawat awam perlu bekerja sebagai satu Keluarga Malaysia, henti budaya silo - PM 54 minit yang lalu: Penjawat awam perlu pertahan kerajaan dari berita tidak benar - PM 3 jam yang lalu: Shaqeem Izwan raih emas dalam Boling Remaja Asia

IKUTI KAMI


Hasil Siasatan ST, TNB Tentukan Kelayakan Pelanggan Dapat Rebat

Semasa Dikemaskini 2 minggu yang lalu · Diterbitkan pada 31 Jul 2022 7:11PM

Gambar hiasan

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Keputusan muktamad kelayakan pelanggan terjejas akibat gangguan elektrik pada Rabu lalu untuk mendapat rebat, tertakluk kepada hasil siasatan dijalankan Suruhanjaya Tenaga (ST) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, ST dan TNB masih lagi menjalankan siasatan berhubung kejadian tersebut yang melibatkan beberapa kawasan di Semenanjung.

Katanya, siasatan tersebut dijangka selesai dalam tempoh sebulan daripada tarikh kejadian gangguan elektrik itu.

“Selain memastikan punca dan kesan gangguan, siasatan tersebut turut meneliti dan menentukan sama ada kejadian itu mematuhi Standard Prestasi Perkhidmatan (GSL) TNB atau sebaliknya.

“Ini seterusnya akan menjadi asas penentuan sama ada pelanggan yang terlibat layak diberikan rebat atau tidak,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Jelas beliau, GSL merupakan dokumen yang telah ditetapkan oleh ST dalam memastikan kualiti bekalan elektrik dan perkhidmatan yang diberikan TNB dalam keadaan yang terbaik.

Katanya, sekiranya pihak TNB gagal mematuhinya, penalti akan dikenakan dalam bentuk rebat kepada pengguna terlibat.

“GSL diwujudkan bagi menjaga kepentingan pengguna dan meningkatkan prestasi perkhidmatan TNB.

“Standard Prestasi Perkhidmatan bekalan elektrik ini boleh didapati di laman sesawang ST,” katanya.

Dalam kejadian Rabu lalu, sekitar sejuta pengguna di beberapa negeri di Semenanjung dilaporkan terjejas berikutan gangguan bekalan elektrik yang tercetus bermula jam 12.39 tengah hari.

Bagaimanapun, tambah Takiyuddin, bekalan elektrik dapat dipulihkan secara berperingkat seawal 20 minit hingga 2 jam 21 minit, iaitu tidak melebihi GSL terkini yang telah diluluskan pada 22 September 2020. - Getaran, 31 Julai 2022

Berita Berkaitan

1

Selebriti 5 hari yang lalu

Gagal Tunai Janji Beri ‘Rebat’, Neelofa Buat Hal Lagi? 

2

Jelajah 1 bulan yang lalu

Elanghovan, 64, Rakyat Malaysia Tertua Takluk Everest

3

Jelajah 1 bulan yang lalu

Pelan Pemulihan Pelancongan 2.0 Tawar Diskaun, Baucar Dan Rebat Untuk Rakyat

4

Semasa 1 bulan yang lalu

Tak Wajar Naik Tarif Elektrik Di Saat Rakyat Semakin Sengsara

Sorotan

1

Komunikasi Seksual: Kes Safiey Ilias Dipindah Ke Mahkamah Ampang

2

Kertas Putih Sepatutnya Jadi Kenyataan Kolektif Pembaharuan Sistem Kesihatan Negara - Khairy

3

'Kalau Orang Lain, Pasti Mereka Akan Saman Kamu' - Ini Jawapan Azhar Sulaiman Buat Nor Azira 

Disyorkan untuk anda

Semasa 1 hari yang lalu

METMalaysia Uji Siren Amaran Awal Tsunami Di Sebuyau, Sarawak Esok

oleh Rubini Nagarajah

Luar Negara 1 hari yang lalu

Salman Rushdie Tidak Lagi Guna Ventilator, Boleh Bercakap

Semasa 11 jam yang lalu

Rakyat Malaysia Didakwa Ditangkap BNN Indonesia Bukan Bekas Anggota PDRM

oleh Rubini Nagarajah

Semasa 1 hari yang lalu

Buli Siber: Akta Khas Perlu Digubal, Kempen Wajar Ditambah Baik

oleh Sofian Baharom