Berita Terkini

2 hari yang lalu: Pengerusi Eksekutif Kumpulan KK Supermart & Superstore Sdn Bhd, Datuk Seri Dr Chai Kee Kan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam terhadap tuduhan sengaja melukakan perasaan orang Islam 5 hari yang lalu: KKM nasihatkan semua aktiviti di luar bilik darjah ditangguhkan sementara di semua lokasi yang merekodkan cuaca panas antara 35 hingga 37 darjah celsius 6 hari yang lalu: Pihak Ocean Infinity akan bentang kawasan pencarian baharu MH370 kepada MOT awal Mei - Loke 6 hari yang lalu: MAVCOM tambah 342 penerbangan domestik di seluruh negara untuk perjalanan antara 3 hingga 18 April - Loke 6 hari yang lalu: Tiket tambahan ETS dan perkhidmatan tren khas mula dijual hari ini bermula 5 petang - Loke

IKUTI KAMI


Hasil Siasatan ST, TNB Tentukan Kelayakan Pelanggan Dapat Rebat

Semasa Dikemaskini 1 tahun yang lalu · Diterbitkan pada 31 Jul 2022 7:11PM

Gambar hiasan

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Keputusan muktamad kelayakan pelanggan terjejas akibat gangguan elektrik pada Rabu lalu untuk mendapat rebat, tertakluk kepada hasil siasatan dijalankan Suruhanjaya Tenaga (ST) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, ST dan TNB masih lagi menjalankan siasatan berhubung kejadian tersebut yang melibatkan beberapa kawasan di Semenanjung.

Katanya, siasatan tersebut dijangka selesai dalam tempoh sebulan daripada tarikh kejadian gangguan elektrik itu.

“Selain memastikan punca dan kesan gangguan, siasatan tersebut turut meneliti dan menentukan sama ada kejadian itu mematuhi Standard Prestasi Perkhidmatan (GSL) TNB atau sebaliknya.

“Ini seterusnya akan menjadi asas penentuan sama ada pelanggan yang terlibat layak diberikan rebat atau tidak,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

Jelas beliau, GSL merupakan dokumen yang telah ditetapkan oleh ST dalam memastikan kualiti bekalan elektrik dan perkhidmatan yang diberikan TNB dalam keadaan yang terbaik.

Katanya, sekiranya pihak TNB gagal mematuhinya, penalti akan dikenakan dalam bentuk rebat kepada pengguna terlibat.

“GSL diwujudkan bagi menjaga kepentingan pengguna dan meningkatkan prestasi perkhidmatan TNB.

“Standard Prestasi Perkhidmatan bekalan elektrik ini boleh didapati di laman sesawang ST,” katanya.

Dalam kejadian Rabu lalu, sekitar sejuta pengguna di beberapa negeri di Semenanjung dilaporkan terjejas berikutan gangguan bekalan elektrik yang tercetus bermula jam 12.39 tengah hari.

Bagaimanapun, tambah Takiyuddin, bekalan elektrik dapat dipulihkan secara berperingkat seawal 20 minit hingga 2 jam 21 minit, iaitu tidak melebihi GSL terkini yang telah diluluskan pada 22 September 2020. - Getaran, 31 Julai 2022

Berita Berkaitan

1

Semasa 1 minggu yang lalu

Kes Stoking Kalimah Allah Dalam Siasatan, 42 Laporan Polis Diterima Seluruh Negara

2

Semasa 3 bulan yang lalu

TNB Santuni 50 Keluarga Masyarakat India Di Lembah Pantai 

3

Semasa 3 bulan yang lalu

Gangguan Bekalan Elektrik Di CIQ BSI Pulih Sepenuhnya Pada 9.15 Pagi - TNB

4

Semasa 3 bulan yang lalu

Gangguan Elektrik Di CIQ, BSI Akibat Kerosakan Generator - Exco

Sorotan

1

PNB Umum Pengagihan Pendapatan 5.25 Sen Bagi ASB 2 Dan 4.75 Sen Bagi ASM 

2

Mohd Na'im Jalani Pembedahan Kecil Buang Kelenjar Air Liur

3

Polis Tahan Lelaki Disyaki Abai Kanak-kanak  

4

Padang Bukan Faktor Penentu Kekalahan Malaysia Kepada Oman - Darren

5

Dasar Buku Negara Diteliti Semula - Fadhlina

6

Perdana Menteri Dijangka Hadir Majlis Iftar MADANI Anjuran JAKIM Esok

Disyorkan untuk anda

Luar Negara 1 hari yang lalu

Dunia Alu-Alukan Penerimaan Resolusi Gencatan Senjata Di Gaza

Semasa 1 hari yang lalu

 Anwar Ucap Takziah Kepada Keluarga 'Aunty Bersih'

Semasa 14 jam yang lalu

PJMR 2024 Dijangka Catat RM1.6 Juta Nilai Jualan – Ewon

Semasa 17 jam yang lalu

Penternak Ikan Air Tawar Berdepan Risiko Kerugian Akibat Cuaca Panas