KUALA LUMPUR - Keputusan muktamad kelayakan pelanggan terjejas akibat gangguan elektrik pada Rabu lalu untuk mendapat rebat, tertakluk kepada hasil siasatan dijalankan Suruhanjaya Tenaga (ST) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, ST dan TNB masih lagi menjalankan siasatan berhubung kejadian tersebut yang melibatkan beberapa kawasan di Semenanjung.
Katanya, siasatan tersebut dijangka selesai dalam tempoh sebulan daripada tarikh kejadian gangguan elektrik itu.
“Selain memastikan punca dan kesan gangguan, siasatan tersebut turut meneliti dan menentukan sama ada kejadian itu mematuhi Standard Prestasi Perkhidmatan (GSL) TNB atau sebaliknya.
“Ini seterusnya akan menjadi asas penentuan sama ada pelanggan yang terlibat layak diberikan rebat atau tidak,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.
Jelas beliau, GSL merupakan dokumen yang telah ditetapkan oleh ST dalam memastikan kualiti bekalan elektrik dan perkhidmatan yang diberikan TNB dalam keadaan yang terbaik.
Katanya, sekiranya pihak TNB gagal mematuhinya, penalti akan dikenakan dalam bentuk rebat kepada pengguna terlibat.
“GSL diwujudkan bagi menjaga kepentingan pengguna dan meningkatkan prestasi perkhidmatan TNB.
“Standard Prestasi Perkhidmatan bekalan elektrik ini boleh didapati di laman sesawang ST,” katanya.
Dalam kejadian Rabu lalu, sekitar sejuta pengguna di beberapa negeri di Semenanjung dilaporkan terjejas berikutan gangguan bekalan elektrik yang tercetus bermula jam 12.39 tengah hari.
Bagaimanapun, tambah Takiyuddin, bekalan elektrik dapat dipulihkan secara berperingkat seawal 20 minit hingga 2 jam 21 minit, iaitu tidak melebihi GSL terkini yang telah diluluskan pada 22 September 2020. - Getaran, 31 Julai 2022